Interpretari la presocratici Ed.2025

Interpretari la presocratici Ed.2025 - Gheorghe Vladutescu - PAIDEIA
Detalii:
Aceasta reprezinta a treia carte consacrata primilor filosofi ai Greciei, nu insa ca reconstituiri monografice. Aproape mai toate „interpretarile” se vor fi aplicat problemelor controversate, pentru ca la atata vreme de cand au trait, presocraticii…

28

LEI
In Stoc
Anul aparitiei:
2025
ISBN:
9786067489682
Recenzii
5/5

Recenzia noastra

Cartea „Interpretari la presocratici”, scrisă de Gheorghe Vladutescu, e ca un fel de conversație cu primele gânditori ai Greciei, dar nu una științifică sau monografică clasică. În loc să ne spună doar cine au fost acei filosofi și ce au zis, autorul se angajează în discuții mai profunde și mai controversate, pentru că, după atâtea secole, încă mai există întrebări despre ce au vrut să spună și ce înțelesuri pot avea în zilele noastre. Mi-a plăcut felul în care Vladutescu sugerează că acești gânditori încă provoacă dezbateri, fiind ca o operă deschisă, mereu în așteptarea unor interpretări noi. Ce mi s-a părut interesant e modul în care autorul nu se limitează doar la prezentarea faptelor istorice despre plutonici sau despre presocratici, ci încearcă să ne pună în față probleme fundamentale ale filozofiei. De exemplu, vorbește despre modul în care Platon și Aristotel nu „citeau” strict – în sens clasic – filosofii sau idei, ci le foloseau ca instrumente de argumentare, ca niște simboluri pentru gândire. Asta face ca lectura să devină mai apropiată de modul în care gândim noi, astăzi, și ne ajută să vedem aceste gândiri antice ca pe niște puncte de plecare pentru propriile noastre întrebări. Una din ideile centrale e despre Parmenide și ruptura pe care o marchează în filozofie. Vladutescu vorbește despre cum, în gândirea platoniciană, Parmenides reprezintă o mare barieră, o răscruce fundamentală între a înțelege lumea ca pe o existență definită și între a vedea această existență ca pe o iluzie. Cartea propune o poveste despre cum aceste trei ipoteze filosofice și aceste frământări despre unitate și multiplicitate încă se joacă în mintea noastră, chiar și după atâtea secole. Aflăm că aceste probleme rămân la fel de vie, iar interpretările nu sunt niciodată definitive, fiind ca un dialog fără sfârșit. Mai mult decât atât, Vladutescu reușește să ne arate cum aceste gândiri au trecut de la ideea de ontologie la o altă întrebare fundamentală: ce este ființa? Și dă exemple din gândirea lui Socrate, lui Zenon sau Heraclite, precum și din sofisti sau chiar din discuțiile despre identitate și diferențiere. Toate aceste teme sunt prezentate ca niște puzzle-uri pe care filozofii le-au tot încercat să le rezolve, mereu în căutarea unui sens, dar și a unei poziții clare. Ce mi-a plăcut cel mai mult e modul în care autorul face literatură din filozofie, ca pe o poveste vie, plină de întrebări și de controverse. Îmi place că nu doar ne spune ce au spus acești gânditori odinioară, ci ne provoacă să vedem lumea lor, dar și lumea noastră, cu aceleași întrebări nesfârșite. În final, cartea asta nu e doar pentru cei pasionați de filozofie, ci pentru oricine vrea să înțeleagă mai bine cum gândim și de ce uneori ne întrebăm la fel ca acești primii filozofi. E o invitație la reflecție, la curiozitate și la o discuție continuă cu gânditorii de ieri și de azi.

Interpretari la presocratici Ed.2025
de

Descriere

Aceasta reprezinta a treia carte consacrata primilor filosofi ai Greciei, nu insa ca reconstituiri monografice. Aproape mai toate „interpretarile” se vor fi aplicat problemelor controversate, pentru ca la atata vreme de cand au trait, presocraticii inca provoaca, fiind „opera deschisa”.
Nici Platon , nici Aristotel nu „citeau” filosofi si filosofii in sine, nici pe acestea ca fapte istorice, ci le converteau in argumente, deci le resemnificau pentru a gandi cu ele. Parmenides, ca filosofie, in lectura lui Platon pare a fi cazul crucial, ca „parinte”, fiind facut sa simbolizeze marea ruptura savarsita in dialogul omonim.
Dupa ce, in prima parte 130 a-136 e, ca personaj, „Parmenides” supunea criticii fundamentele ontologiei prin aceea a „doctrinei ideilor”, incheind astral: „Vezi, Socrate, in ce dificultate – aporia – se ajunge daca se admit eide ca realitati in sine?” – hos onta auta kath’auta (133 a 8), in cea urmatoare (136 e-166 c), prin cele 9 ipoteze privitoare la unu si multiplu fixa programul metafizicii, in concept platonician, henologica. Dar cum „fiinta si unul sunt in identitate si de aceeasi natura, presupunandu-se reciproc” – to on kai to hen tauton kai mia physis to akolouthein allelois, experierea platoniciana si aceea aristoteliciana „ousiologica” (problema eterna „ce este fiinta” – ti to on, revine la ce este substanta” – tis he ousia) erau complementare.
Din varii situatii, cele 9 ipoteze se adunau in marea aporie a metafizicii: cum gandim in identitate si in deosebire, totdeodata, unul si multiplul. Tot asemenea erau „cititi” ca filosofii si Zenon eleatul, si Cratylos heracliteanul, si Protagoras ori Gorgias dintre sofisti, ca Socrate, protagonist in mai toate dialogurile, sa fie „masca” lui Platon in devenirea sa filosofica.
Daca nu l-ar fi trecut din fapt istoric in socratism, filosofie deschisa, la prima scufundare, asadar, in „posteritatea critica”, Socrate, acela care a coborat filosofia din cer pe pamant, in vetrele si in sufletele noastre, ar fi ramas o enigma.

Interpretari la presocratici Ed.2025
de

Ar putea să îți placă și…

Exit mobile version