Elaborata de colectivul de la Catedra de Teorie-Solfegiu a Conservatorului de Muzica Gh. Dima din Cluj, aceasta culegere a aparut din nevoia unei colectii de solfegii care, pe langa muzica populara romana si altor popoare, sa contina unele lucrari (sau numai parti) ale literaturii muzicale mondiale, pana in zilele noastre.
Scopul urmarit este ca studentul sa invete solfegierea pe un material cat se poate de variat si odata cu acest studiu sa-si insuseasca intonatia si turnurile melodice caracteristice diferitelor stiluri muzicale, dezvoltandu-i in acelasi timp, gustul muzical. De aceea, in general, s-au evitat in culegerea prezenta – in afara de cateva exemple – solfegiile facute cu scop didactic.
Colectivul, dupa cum arata titlul lucrarii, nu a vrut sa in tocmeasca o metoda, de aceea colectia nu cuprinde indrumari metodice pentru folosirea ei. Nu am urmarit nici notatia unica tinand cont ca nici in literatura muzicala nu este unica; este bine ca studentul, prin solfegiu, sa invete citirea corecta a diferitelor notatii.
In unele solfegii am intrebuintat cifre ca abreviatii la repetarea masurilor, cu scopul de a intari atentia studentului in vederea insusirii citirii globale a solfegiului, silindu-l sa parcurga fragmente muzicale si nu nota dupa nota. Credem ca pedagogii pot sa se orienteze usor in prezenta culegere dupa impartirea materialului pe capitole si subcapitole indicate de mod, tonalitate, masura si ornamente, ca in ultimul capitol sa gaseasca solfegiile cu intonatii mai grele, reprezentative pentru secolul nostru.
Speram ca aceasta Culegere de Solfegii va fi de folos studentilor si va contribui la dezvoltarea invatamantului nostru muzical.