Acasa/

/

Fals tratat pentru uzul autorilor dramatici

Autor:
Fals tratat pentru uzul autorilor dramatici - Camil Petrescu - ACTAEON BOOKS
Detalii:
Fals tratat pentru uzul autorilor dramatici a aparut in Cetatea literara (I, 11-12, 23 decembrie 1926), revista editata de Camil Petrescu intre 19 decembrie 1925-23 decembrie 1926. Despre impresia pe care o produsese revista asupra…
Categorie
Editura
Autor

42

LEI
In Stoc
Anul aparitiei:
2025
ISBN:
ACB978-630-6715-13-8
Recenzii
5/5

Descriere

Fals tratat pentru uzul autorilor dramatici a aparut in Cetatea literara (I, 11-12, 23 decembrie 1926), revista editata de Camil Petrescu intre 19 decembrie 1925-23 decembrie 1926. Despre impresia pe care o produsese revista asupra generatiei sale, Mihail Sebastian avea sa scrie in acesti termeni: Care era formula revolutionara a Cetatii literare, atat de revolutionara incat sa justifice emotia noastra?
Si, la drept vorbind, era o revista revolutionara, acea foaie simpla, lipsita de violente verbale si scrisa in cea mai cuminte limba romaneasca (intr-o vreme in care revistele incendiare moderniste si suprarealiste buimaceau condeiele tinere pornite sa darame lumea. Nu.
Cetatea literara, pe care o scotea Camil Petrescu, scriind-o si tiparind-o singur, pe socoteala sa baneasca si pe exclusivul sau risc intelectual, era o revista de critica. Atata doar.
[…] Tot ce s-a perimat si ingropat in ultimii ani (falimentul Gandirii, declinul si pe urma moartea Vietii romanesti, falsul misticism literar, falsele valori artistice improvizate in coloanele Adevarului literar), totul era denuntat cu ascutime in coloanele Cetatii. sa mai fie un maidan, in care intaiul venit este ce pofteste sa fie si ca un proces de ordonare a valorilor este posibil .
( Patul lui Procust , Cuvantul, VIII, 2727, 23 noiembrie 1932). Mircea Eliade avea sa scria si el ( Oceanografie , Cultura poporului , 1935, p.
111): La noi, o seama de reviste de scurta si nervoasa aparitie reprezinta aproape tot ce a fost mai bun in literatura si gandire de la razboi incoace. Nu stiu ce ar cerceta istoricul literar al viitorului din rafturile Bibliotecii Academiei.
Dar sunt sigur ca la zece ani o data se vor gasi o duzina de tineri care sa caute sa savureze, sa scoata note din Cetatea literara de pilda . Intr-adevar, revista publicase texte de E.
Lovinescu , L. Rebreanu , I.
Barbu , T. Arghezi , H.
Papadat-Bengescu , alaturi de scrierile editorului (printre care ciclul de versuri Transcedentalia sau Din scrisorile d-nei T ., care scrisori aveau sa deschida viitorul roman Patul lui Procust .) Si, totusi, de un interes aparte avea sa fie acest Fals tratat …, scris sub presiunea rotii tipografice, „fara aparat literar”, cum se exprima insusi teoreticianul anticalofilismului. Si aceasta nastere intempestiva, provocata de dezastrul piesei sale Mioara, avea sa confere textului o autenticitate unica.
Evident ca aceasta autenticitate era avuta in vedere de catre Eliade cand continua: „Sunt sigur ca Fals tratat pentru uzul autorilor dramatici se va bucura in cincizeci de ani de o atentie pe care scrierile d-lui Camil Petrescu nu au obtinut-o niciodata pana acum si pe care, foarte probabil, nu o vor obtine nici de acum inainte.” Piesa Mioara avusese premiera la 9 octombrie 1926 si starnise o reactie cu adevarat fara precedent in lumea de teatru romaneasca si chiar in critica literara. Intr-o vreme in care, din 10 premiere, 9 erau caderi (sa zicem) o asemenea reactie nu putea sa se explice prin simpla lipsa de valoare a scenariului.
Si e de mirare ca autorul insusi a dat atata importanta montarii. Impotriva starii fibrei morale din societatea romaneasca era atat de violent, incat anume replici sugereaza o atitudine de-a dreptul antisociala.
Sa nu ne speriem de cuvinte. Camil Petrescu este sau nu este, iar daca este, el este ceea ce este.
Insusi mentioneaza acel final de act care a placut atat de putin unei anumite banci din sala: „Bunatatea voastra? Bunatatea voastra!
Bestii amabile… pofte poetice…
starpituri idealiste… Bunatatea voastra”…
Sunt melomani, impatimiti chiar, care n-au totusi organ pentru anume genuri de muzica. Astfel sunt popoare (aceste „organisme sociale”) care n-au organ catre o anume forma de traire.
Si, silite sa ia nota de accidentele care le contrariaza felul de-a fi, chiar cand incearca sa le asimileze, sunt impiedicate de o naturala reactie de respingere organica. Camil Petrescu s-a plans intreaga viata (si a luptat, ca un Don Quijote roman, sa schimbe lucrurile) de lipsa regizorilor de drama.
Dar, daca ar fi fost si el un „intelept” si ar fi decretat ca „Aici, la portile Orientului…” etc. ar fi fost scutit de multe dezamagiri si de multa agitatie sterila.
Insa… n-ar mai fi fost Camil Petrescu!
Teatru sau (in special acea „tetralogie” – in strict sens antic, trei drame si o comedie – ante si interbelica: Suflete tari, Jocul ielelor , Mitica Popescu si Mioara ), ramane mereu nepopular, cum nepopulara va ramane mereu trairea unor Hamlet , Alceste sau dr. Stockmann , cu care Pietraru , Ruscanu si Valimareanu impart locul intr-un club de cea mai selecta exclusivitate.
Plasarea acelui „lucru contradictoriu”, cum definea undeva Camil Petrescu „drama absolutului”, intr-un cadru fizic specific, cel interbelic romanesc, a facut sa ne ramana o opera unica, de o indiscutabila autenticitate si valoare. Nici un alt autor de atunci nu a fost mai strain de lumea in care a trait si, totodata, paradoxal, mai mult al vremii sale.
Prin el, acei „les annees folles”, ce se desfasurau pe malurile Senei, si acea „epoca a jazzului”, ce se derula cu aceeasi intensitate peste Ocean, si-au trimis ecourile si pe malurile Dambovitei. Una dintre marile calitati ale acestui Fals tratat …
este de a arunca o privire asupra preocuparilor si moravurilor unei epoci de cea mai mare stralucire din cultura romana: epoca interbelica. Iar caracterul accidental al scrierii ii confera o sinceritate, o autenticitate unica, pe langa sinceritatea si autenticitatea caracteristica oricarui text camilpetrescian ce venea din faptul ca el nu scria carti din alte carti, ci isi scria opera cu sangele propriu.
Sa mai spunem si ca, din vasta opera lasata de Camil Petrescu, se pot intocmi multe alte volume de sine statatoare, legitimate, „autorizate”, prin tematica, dar prima dintre aceste carti, care n-au fost, dar care ar fi trebuit sa fie, este acest exceptional Fals tratat pentru uzul autorilor dramatici . – Alexandru Buican

Fals tratat pentru uzul autorilor dramatici
de

Ar putea să îți placă și…

  • Avutia si saracia natiunilor - David S. Landes - POLIROM

    Avutia si saracia natiunilor

    De

    Editura

    Traducere de Lucia Dos In ultimii 600 de ani, cele mai bogate economii din lume au fost in mare parte europene. In secolul XX insa, balanta a inceput sa se incline in favoarea Asiei, unde…

    Pret:

    15
    14.25 LEI
  • Istoria intre stiinta si scoala - Perioada interbelica in Basarabia - Stefan Ihrig, Vasile Dumbrava - CARTDIDACT

    Istoria intre stiinta si scoala

    De

    Editura

    Articolele stranse in aceasta lucrare cu privire la perioada interbelica au fost prezentate, intr-o forma initiala, in cadrul seminarului organizat de Institutul „Georg Eckert” in decembrie 2006 si discutate cu profesorii si autorii de manuale…

    Pret:

    60 LEI
  • Poezia, mereu poezia - Constantin Cublesan - LIMES

    Poezia, mereu poezia

    De

    Editura

    O asemenea calauza a incercat, si a reusit cu brio, sa fie binecunoscutul critic si istoric literar Constantin Cublesan, care a citit pentru voi „cartile unui autor anume, cautand, la randul meu, a-l cunoaste si…

    Pret:

    20 LEI
  • Cinci conflicte (necesare) in relatia de cuplu - Joanna Harisson - TREI

    Cinci conflicte (necesare) in relatia de cuplu

    De

    Editura

    Prima imagine, atunci cand asociem mental viata de cuplu si conflictul, este aceea a unei atmosfere tensionate, de care facem tot posibilul sa ne ferim. Insa, dupa experienta sa de 5 ani ca avocata in…

    Pret:

    59 LEI
  • Jocurile manierismului logic - Marta Petreu - POLIROM

    Jocurile manierismului logic

    De

    Editura

    Tratat riguros de sofistica, dar si eseu sclipitor despre relatia sofisticii cu manierismul, cartea demonstreaza ca sofismul nu este doar o simpla figura a manierismului, ci ca, dimpotriva, toate elementele constitutive ale acestuia sunt prezente…

    Pret:

    9.99
    9.49 LEI
  • Recitiri si rescrieri - Mihai Petre - NEUMA

    Recitiri si rescrieri

    De

    Editura

    E greu de spus de unde si de ce nevoia de schimbare. Constituirea, afirmarea, consecintele etc. implica definiri greu de prins in formulari general-valabile. Declansat, procesul presupune reevaluari ale trecutului, cu renuntarea (totala ori partiala)…

    Pret:

    39 LEI
  • Leaganul civilizatiei europene: Elada, Roma si Bizantul - Dan-Silviu Boerescu - NEVERLAND

    Leaganul civilizatiei europene: Elada, Roma si Bizantul

    De

    Editura

    Nu doar mitologia si cultura greco-romane dovedesc ca leaganul civilizatiei Batranului Continent este situat in arealul mediteraneean dintre Elada si Lazio, ci si coagularea unitara a puterii politice si administrative intr-o mare parte a Europei,…

    Pret:

    39.9
    31.92 LEI
  • Cum sa ucizi. O istorie a asasinatelor - Kris Hollington - OMNIUM

    Cum sa ucizi. O istorie a asasinatelor

    De

    Editura

    Bombe ascunse in cele mai nebanuite locuri, pistoale manufacturate pe cont propriu, substante chimice letale, sageti otravite, mitraliere extrem de sofisticate, moluste-capcana, sabii poleite cu aur, lovituri fatale din artele martiale, avioane „dotate” cu explozibil,…

    Pret:

    59 LEI
  • Reglarea emotionala - Liliana Bujor - INSTITUTUL EUROPEAN

    Reglarea emotionala

    De

    Editura

    Reglarea emotionala. Determinanti, consecinte afective si remedii Lucrarea si-a propus sa construiasca o intelegere coerenta a conceptului de reglare emotionala (RE) din perspectiva factorilor determinanti, a consecintelor afective, dar si a posibilitatilor de remediere a…

    Pret:

    43 LEI
  • Trei decenii de jurnalism (1990-2019): Proiecte, realizari, restante - Ioan Laza, Florin Ardelean - TRITONIC

    Trei decenii de jurnalism (1990-2019): Proiecte, realizari, restante

    De

    Editura

    Volumul de fata contine o buna parte din contributiile participantilor la cea de-a IV-a editie a conferintei internationale Mass-media in postcomunism, desfasurata la Oradea in zilele de 10 si 11 octombrie 2019. Tema reuniunii academice…

    Pret:

    63 LEI
  • Caiet de seminar. Literatura comparata Secolul XX - Gabriela Glavan - UNIVERSITATII DE VEST

    Caiet de seminar. Literatura comparata Secolul XX

    De

    Editura

    Acest caiet de seminar li se adreseaza atat studentilor Facultatii de Litere, Istorie si Teologie, cat si cititorilor interesati de autorii abordati in cadrul disciplinei literatura comparata. Avand o dubla miza – didactica si interpretativa,…

    Pret:

    42 LEI
  • Un liberal la rascrucea istoriei - Alexandru Cristian, Eugen Stanescu - LETRAS

    Un liberal la rascrucea istoriei

    De

    Editura

    Un liberal la rascrucea istoriei: Amedeu (Amedeo) Badescu – Istoria Partidului National Liberal Cartea Un liberal la rascrucea Istoriei , Amedeu (Amedeo) Badescu – Istoria Partidului National Liberal reprezinta aducerea la lumina tiparului a memoriilor…

    Pret:

    45 LEI