Metoda comunicarii ghidate sau comunicarea asistata este o strategie didactica utilizata pentru imbunatatirea abilitatilor de comunicare intr-o limba straina. Aceasta metoda este aplicata in cadrul activitatilor de vorbire ghidata si are ca scop imbunatatirea competentelor de comunicare orala, de ascultare activa, de intelegere si de raspuns la intrebari si de dezvoltare a vocabularului specific.
In comunicarea ghidata, profesorul sau tutorul are rolul de a ghida conversatia intr-un mod care incurajeaza participantii sa isi imbunatateasca abilitatile de comunicare intr-o limba straina. Acesta poate furniza feedback continuu, poate incuraja participantii sa raspunda la intrebari si sa se exprime mai clar, poate oferi sugestii pentru imbunatatirea pronuntiei si a gramaticii si poate furniza exemple concrete pentru a ajuta participantii sa inteleaga mai bine.
In final, comunicarea ghidata este o metoda eficienta de imbunatatire a abilitatilor de comunicare intr-o limba straina, deoarece ofera participantilor sansa de a interactiona in mod direct cu un vorbitor nativ sau cu un profesor cu experienta. De asemenea, prin intermediul activitatilor de vorbire ghidata, participantii pot fi siguri ca vorbesc si inteleg limba intr-un mod corect si coerent.
Manualul nostru de conversatie ghidata propune 25 de teme de discutie si este conceput pentru cursanti adulti care au cel putin nivelul A2, adica au parcurs cel putin 100 de ore de studiu cu profesor sau tutore specializat, acoperind structurile gramaticale ale nivelurilor A1 si A2. Pe masura ce avansam in manual, nivelul de complexitate creste treptat, provocand participantii sa isi depaseasca limitele si, intr-un fel, evaluandu-le disponibilitatea de a trece la nivelul urmator, B1.
Din acest motiv, consideram ca structura oferita de manual este potrivita atat pentru cursanti de nivel A2, cat si pentru cei de nivel B1. Aceasta tehnica a conversatiei ghidate este recomandata in primul rand pentru grupurile de studiu, deoarece puterea exemplului si dezbaterea activa sunt elemente esentiale ale metodei.
Totusi, fisele pot fi utilizate si de catre profesori sau tutori in cursuri individuale, alternand temele de conversatie cu subiecte teoretice. Cele 25 de fise de conversatie ghidata urmeaza un fir narativ coerent, urmarind povestea personajului principal, Maria din Spania, alaturi de noii ei prieteni pe care i-a cunoscut dupa ce s-a mutat in Brasov.
Maria va vorbi despre familia ei, serviciu si activitatile zilnice, va merge la cumparaturi, va participa la spectacole de teatru, va planifica vacanta de iarna in Romania si va petrece seri de jocuri cu prietenii, discutand despre stari si emotii. Ea va descoperi lucruri noi despre Romania, va lua in calcul achizitionarea unei case, va explora superstitii si expresii romanesti si va vorbi despre tehnologie, educatie, filme, carti, moda si chiar despre tehnici de invatare a limbii romane.
Cele douazeci si cinci de fise spun inceputul povestii Mariei in Brasov, reprezentand experienta ideala pentru orice strain care alege sa se stabileasca in Romania. Textul, structurat in general pe o pagina per fisa, este precedat intotdeauna de un tabel de vocabular ce contine intre 26 si 30 de cuvinte noi si este urmat de trei exercitii menite sa organizeze informatia din text.
Dupa aceste trei, urmeaza exercitiile de constructie, in care participantii vor raspunde fie raportandu-se la propria experienta sau la punctul lor de vedere, fie la cultura din care provin, fie oferind o contributie simpla, practica, chiar si imaginara, la tema discutata. Frecvent, li se va cere sa scrie texte scurte, sa pregateasca dezbateri sau sa ofere sfaturi unui personaj sau colegilor de dezbatere.
Fiecare fisa se incheie cu doua sau trei citate legate de tema, pe care participantii sunt invitati sa le discute. Clubul de conversatie este o experienta extraordinara de invatare, bazata pe practica si pe puterea exemplului, dar si un spatiu exceptional de schimb cultural, in beneficiul tuturor celor implicati.
Asadar, daca cineva care invata limba romana isi doreste si interactiune sociala, clubul de conversatie este locul ideal, unde invatarea devine o experienta placuta si relaxata. Introducerea prezinta metoda conversatiei ghidate, asa cum este recomandata de autori, impreuna cu un rezumat al Cadrului European Comun de Referinta pentru Limbi (CEFR).
Manualul include si o grila de autoevaluare si 12 recomandari pentru organizarea unui club de invatare a limbii romane prin conversatie, adresate profesorilor si tutorilor, alaturi de 15 recomandari pentru participantii la clubul de conversatie. Cu aceasta introducere, manualul ofera cadrul complet pentru structurarea sesiunilor de conversatie.
Mai jos se afla cuprinsul, in care sunt enumerate temele de discutie, pe baza experientelor personajului principal, Maria: •Eu, familia mea si prietenii mei •Activitati de zi cu zi •Casa, locuinta, caminul •O zi la serviciu •Obiceiuri alimentare •Consumul de radio, presa si TV •Viata in oras •La cumparaturi •Vremea si anotimpurile •Educatie, invatare, studiu •Timp liber, timp in natura •Planuri pentru sfarsitul de saptamana •Stilul meu vestimentar •Concediul in Romania •Ce (nu) stii despre Romania? •Superstitii si expresii romanesti •Emotii si stari de spirit •Beneficiile lecturii •Un Revelion de neuitat •Noi inceputuri si dorinte pentru Anul Nou •Un vis in devenire: Casa mea in Romania •Tehnologia care schimba lumea •Tehnici de invatare a limbii romane •O seara la teatru: Cultura si arta in Brasov •Filmul Versus Cartea