„Experientele au demonstrat ca dezvoltarea economica, sociala si culturala este in directa legatura cu dezvoltarea educatiei copiilor supradotati si talentati”, afirma cu convingere „antrenorul” a sute de olimpici internationali care au dus faima Romaniei in lume, Florian Colceag . Tarile aflate acum in topul clasamentelor care indica gradul de dezvoltare al societatii umane, sunt cele care au dezvoltat economii functionale, folosindu-se de potentialul creator al oamenilor de exceptie.
Acestea sunt si cele are au dezvoltat sistemul „gifted education”. Sa privim cu atentie ce au facut celelalte tari din lume!
De cat timp si cum au abordat subiectul copiilor supradotati si cum masoara ele rezultatul efortului depus? Care sunt diferentele specifice de abordare intre tari foarte dezvoltate, cum ar fi SUA sau tari de nivelul Romaniei sau chiar mai putin dezvoltate?
Si, nu in ultimul rand, important este sa privim si ce s-a facut in Romania… Primele centre ”gifted education” orientate catre stiinte s-au dezvoltat in aproximativ acelasi timp in SUA, China, Australia, fosta URSS, India si in multe tari europene, Austria, Spania, Croatia, Franta, Anglia, Ungaria, iar programele destinate copiilor supradotati au patruns in majoritatea scolilor.
Reteaua de unitati dedicate ”gifted education” se extinde de la gradinite pana la invatamantul postuniversitar. Cartea de fata este inceputul unei dezvoltari holistice.
Ca arta a ordinii, proportiei si echilibrului, a claritatii, simetriei si armoniei, muzica aduce in fiinta umana ordinea si disciplina. Prin exersarea si practicarea muzicii sunt antrenate principalele operatii ale gandirii, dintre care mentionez, ca fiind cele mai insemnate: analiza, sinteza, comparatia, asocierea si disocierea, generalizarea, abstractizarea dar si concretizarea.
Procesarea muzicii este distribuita in intregul creier. – Daniel J.
Levitin , Creierul nostru muzical Studiul legaturilor dintre categoriile taxonomice din domeniul cognitiv si cel afectiv conduce la conceperea unei pedagogii in spirala, subliniaza prof. univ.
dr. Marin Manolescu , in cartea sa Pedagogie .