Acasa/

/

Fals tratat pentru uzul autorilor dramatici

Autor:
Fals tratat pentru uzul autorilor dramatici - Camil Petrescu - ACTAEON BOOKS
Detalii:
Fals tratat pentru uzul autorilor dramatici a aparut in Cetatea literara (I, 11-12, 23 decembrie 1926), revista editata de Camil Petrescu intre 19 decembrie 1925-23 decembrie 1926. Despre impresia pe care o produsese revista asupra…
Categorie
Editura
Autor

44.4

LEI
In Stoc
Anul aparitiei:
2025
ISBN:
ACB978-630-6715-13-8
Recenzii
5/5

Recenzia noastra

Cu totii ne-am putea imagina o universitate de idei în inima literaturii române, iar Camil Petrescu pare să fie tocmai acea figură centrală, mai ales dacă punem mâna pe această lucrare unică, „Fals tratat pentru uzul autorilor dramatici”. E ca și cum ai fi invitat într-un mic atelier de gândire, unde autorul își povestește, dar și analizează cu finețe, propria sa experiență și viziune despre teatru, artă și societate.

De fapt, acest text nu vine ca o teorie complicată sau un manual plictisitor, ci ca o confesiune sinceră, scrisă în momentele de mari emoții sau frustrare, în forma unui discurs direct și plin de realitate. Camil Petrescu nu ne dă doar niște reguli sau sfaturi, ci ne arată de ce și cum a ajuns să fie ceea ce e, în condițiile în care teatrul și literatura din acea vreme erau în plină tensiune. El relatează, cu o precizie aproape quiratică, motivele pentru care teatrul românesc are nevoie de o nouă perspectivă, de o adevărată schimbare.

Ce e cu adevărat interesant e felul în care autorul își pictează propriul destin și modul în care lucrarea lui ia naștere dintr-un accident tragic – e ca și cum ar fi fost o “descoperire fortuită” într-un moment de distanță față de ideologiile sau modelele literare ale vremii. În plus, sinceritatea și autenticitatea care sfidează orice convenție academică sunt ceea ce fac această carte să fie atât de specială. Totul e scris cu sângele propriu, așa cum spunea el însuși, și asta îi conferă o putere aparte și o valoare de neprețuit.

În plus, nu pot să nu remarc ce impact avut această lucrare în epoca sa și cum a fost percepută de generațiile următoare. Deși a fost scrisă un pic “la momentul său”, aceste gânduri riscă încă să rezoneze după cincizeci de ani, pentru că, uite, chiar și acum, când citim cu nostalgie și cu interes, putem înțelege mai bine spiritele și conflictele unei epoci pline de culoare, muzică și zbucium cultural. În felul acesta, „Fals tratat…” devine mai mult decât o carte – devine un fel de mărturie, un manifest al epocii interbelice, care ne deschide ochii către lumea acelor vremuri și, implicit, către noi înșine.

Și, în ciuda faptului că această lucrare nu e populară în sensul convențional, ea rămâne un fel de comoară pentru cei pasionați de teatru, literatură și istorie. E ca o fereastră spre sufletul unui om care a avut curajul să-și pună problemele pe masă, să vorbească despre falsitatea și autenticitatea artei, dar și despre fragilitatea societății. În cele din urmă, această carte nu e doar pentru specialiști, ci pentru oricine vrea să înțeleagă mai bine condiția creatorului, a artistului și a societății românești din acea vreme.

Pe scurt, „Fals tratat pentru uzul autorilor dramatici” nu e doar o lectură, e o experiență, o întâlnire cu un spirit rebel, cu un gânditor care își pune sufletul pe masa analizei și care, chiar dacă a fost scris cu înflăcărare și poate cu puțin cinism, rămâne cu siguranta o carte care contează. O carte despre dorința de a face artă adevărată, despre lupta cu speranță și dezamăgire, dar, mai presus de toate, despre curajul de a fi sincer cu propriul suflet și cu lumea din jur.

Fals tratat pentru uzul autorilor dramatici
de

Descriere

Fals tratat pentru uzul autorilor dramatici a aparut in Cetatea literara (I, 11-12, 23 decembrie 1926), revista editata de Camil Petrescu intre 19 decembrie 1925-23 decembrie 1926. Despre impresia pe care o produsese revista asupra generatiei sale, Mihail Sebastian avea sa scrie in acesti termeni: Care era formula revolutionara a Cetatii literare, atat de revolutionara incat sa justifice emotia noastra?
Si, la drept vorbind, era o revista revolutionara, acea foaie simpla, lipsita de violente verbale si scrisa in cea mai cuminte limba romaneasca (intr-o vreme in care revistele incendiare moderniste si suprarealiste buimaceau condeiele tinere pornite sa darame lumea. Nu.
Cetatea literara, pe care o scotea Camil Petrescu, scriind-o si tiparind-o singur, pe socoteala sa baneasca si pe exclusivul sau risc intelectual, era o revista de critica. Atata doar.
[…] Tot ce s-a perimat si ingropat in ultimii ani (falimentul Gandirii, declinul si pe urma moartea Vietii romanesti, falsul misticism literar, falsele valori artistice improvizate in coloanele Adevarului literar), totul era denuntat cu ascutime in coloanele Cetatii. sa mai fie un maidan, in care intaiul venit este ce pofteste sa fie si ca un proces de ordonare a valorilor este posibil .
( Patul lui Procust , Cuvantul, VIII, 2727, 23 noiembrie 1932). Mircea Eliade avea sa scria si el ( Oceanografie , Cultura poporului , 1935, p.
111): La noi, o seama de reviste de scurta si nervoasa aparitie reprezinta aproape tot ce a fost mai bun in literatura si gandire de la razboi incoace. Nu stiu ce ar cerceta istoricul literar al viitorului din rafturile Bibliotecii Academiei.
Dar sunt sigur ca la zece ani o data se vor gasi o duzina de tineri care sa caute sa savureze, sa scoata note din Cetatea literara de pilda . Intr-adevar, revista publicase texte de E.
Lovinescu , L. Rebreanu , I.
Barbu , T. Arghezi , H.
Papadat-Bengescu , alaturi de scrierile editorului (printre care ciclul de versuri Transcedentalia sau Din scrisorile d-nei T ., care scrisori aveau sa deschida viitorul roman Patul lui Procust .) Si, totusi, de un interes aparte avea sa fie acest Fals tratat …, scris sub presiunea rotii tipografice, „fara aparat literar”, cum se exprima insusi teoreticianul anticalofilismului. Si aceasta nastere intempestiva, provocata de dezastrul piesei sale Mioara, avea sa confere textului o autenticitate unica.
Evident ca aceasta autenticitate era avuta in vedere de catre Eliade cand continua: „Sunt sigur ca Fals tratat pentru uzul autorilor dramatici se va bucura in cincizeci de ani de o atentie pe care scrierile d-lui Camil Petrescu nu au obtinut-o niciodata pana acum si pe care, foarte probabil, nu o vor obtine nici de acum inainte.” Piesa Mioara avusese premiera la 9 octombrie 1926 si starnise o reactie cu adevarat fara precedent in lumea de teatru romaneasca si chiar in critica literara. Intr-o vreme in care, din 10 premiere, 9 erau caderi (sa zicem) o asemenea reactie nu putea sa se explice prin simpla lipsa de valoare a scenariului.
Si e de mirare ca autorul insusi a dat atata importanta montarii. Impotriva starii fibrei morale din societatea romaneasca era atat de violent, incat anume replici sugereaza o atitudine de-a dreptul antisociala.
Sa nu ne speriem de cuvinte. Camil Petrescu este sau nu este, iar daca este, el este ceea ce este.
Insusi mentioneaza acel final de act care a placut atat de putin unei anumite banci din sala: „Bunatatea voastra? Bunatatea voastra!
Bestii amabile… pofte poetice…
starpituri idealiste… Bunatatea voastra”…
Sunt melomani, impatimiti chiar, care n-au totusi organ pentru anume genuri de muzica. Astfel sunt popoare (aceste „organisme sociale”) care n-au organ catre o anume forma de traire.
Si, silite sa ia nota de accidentele care le contrariaza felul de-a fi, chiar cand incearca sa le asimileze, sunt impiedicate de o naturala reactie de respingere organica. Camil Petrescu s-a plans intreaga viata (si a luptat, ca un Don Quijote roman, sa schimbe lucrurile) de lipsa regizorilor de drama.
Dar, daca ar fi fost si el un „intelept” si ar fi decretat ca „Aici, la portile Orientului…” etc. ar fi fost scutit de multe dezamagiri si de multa agitatie sterila.
Insa… n-ar mai fi fost Camil Petrescu!
Teatru sau (in special acea „tetralogie” – in strict sens antic, trei drame si o comedie – ante si interbelica: Suflete tari, Jocul ielelor , Mitica Popescu si Mioara ), ramane mereu nepopular, cum nepopulara va ramane mereu trairea unor Hamlet , Alceste sau dr. Stockmann , cu care Pietraru , Ruscanu si Valimareanu impart locul intr-un club de cea mai selecta exclusivitate.
Plasarea acelui „lucru contradictoriu”, cum definea undeva Camil Petrescu „drama absolutului”, intr-un cadru fizic specific, cel interbelic romanesc, a facut sa ne ramana o opera unica, de o indiscutabila autenticitate si valoare. Nici un alt autor de atunci nu a fost mai strain de lumea in care a trait si, totodata, paradoxal, mai mult al vremii sale.
Prin el, acei „les annees folles”, ce se desfasurau pe malurile Senei, si acea „epoca a jazzului”, ce se derula cu aceeasi intensitate peste Ocean, si-au trimis ecourile si pe malurile Dambovitei. Una dintre marile calitati ale acestui Fals tratat …
este de a arunca o privire asupra preocuparilor si moravurilor unei epoci de cea mai mare stralucire din cultura romana: epoca interbelica. Iar caracterul accidental al scrierii ii confera o sinceritate, o autenticitate unica, pe langa sinceritatea si autenticitatea caracteristica oricarui text camilpetrescian ce venea din faptul ca el nu scria carti din alte carti, ci isi scria opera cu sangele propriu.
Sa mai spunem si ca, din vasta opera lasata de Camil Petrescu, se pot intocmi multe alte volume de sine statatoare, legitimate, „autorizate”, prin tematica, dar prima dintre aceste carti, care n-au fost, dar care ar fi trebuit sa fie, este acest exceptional Fals tratat pentru uzul autorilor dramatici . – Alexandru Buican

Fals tratat pentru uzul autorilor dramatici
de

Ar putea să îți placă și…

  • Cum suntem imbecilizati - John Taylor Gatto - ANACRONIC

    Cum suntem imbecilizati

    De

    Editura

    Cum suntem imbecilizati. Curriculumul ascuns al scolarizarii obligatorii Cea mai radicala critica a invatamantului public, in care John Taylor Gatto ajunge la concluzia ca scolarizarea obligatorie produce oameni care sa asculte si sa urmeze comenzi…

    Pret:

    44.4
    41.29 LEI
  • Religia comunicarii - Gheorghita Dinu - INTEGRAL

    Religia comunicarii

    De

    Editura

    Religia comunicarii. Manipularea mistica a consumatorului & Noua filocalie Dumnezeu a facut lumea in sase zile, avand grija ca omului sa i se procure astfel intrebarile (necesitatile vitale) si raspunsurile(modalitatile de satisfacere a acestor necesitati)….

    Pret:

    42.28
    40.17 LEI
  • Cum sa-ti faci publicitate - Dan Stefanov - INSTITUTUL EUROPEAN

    Cum sa-ti faci publicitate

    De

    Editura

    Din cuprins: Primii pasi; Imaginea ta; Imaginea firmei tale; Creatia mesajelor pe care le transmiti publicului; Sase moduri de a-ti face publicitate; Suporturile publicitare; 10 pasi catre succes Cum sa-ti faci publicitate se doreste a…

    Pret:

    20.37 LEI
  • Istoria Romei. Republica romana de la inceputurile ei la crizele interne Vol.2 - Romulus Gidro, Aurelia Gidro - PRO UNIVERSITARIA

    Istoria Romei. Republica romana de la inceputurile ei la crizele interne Vol.2

    De

    Editura

    Exista multe lucrari publicate despre istoria Romei, unele purtand semnaturile unor autori prestigiosi, toate marcand in stil propriu nasterea, evolutia, decaderea si disparitia unuia din cele mai importante imperii antice. Numerosii istorici care s-au aplecat…

    Pret:

    31.62
    28.46 LEI
  • Note politice Vol.3: 1917-1918 - Alexandru Marghiloman - PAUL EDITIONS

    Note politice Vol.3: 1917-1918

    De

    Editura

    La Perveli, pe o simpla banuiala s-au impuscat toti copiii si batranii; iar unde Rusii si-au batut joc de femei, pe urma le-au ars inchizandu-le in casa! Peste tot sunt conflicte cu Rusii. La Piatra…

    Pret:

    37 LEI
  • Punctul de cotitura - Radu Carp - CETATEA DE SCAUN

    Punctul de cotitura

    De

    Editura

    Punctul de cotitura. Ruptura, continuitate si transformarea democractiilor La doar cateva zile de la inceperea razboiului din Ucraina, Cancelarul german Olaf Scholz vorbea despre Zeitenwende, un punct de cotitura fundamental pentru Germania. Am ales ca…

    Pret:

    49 LEI
  • Tanguirea mortilor - James Hillman, Sonu Shamdasani - TREI

    Tanguirea mortilor

    De

    Editura

    De ce ar avea mortii a se tangui, ne-am putea intreba, si ce legatura sa existe intre acestia si viata noastra mentala? Cu a sa Carte Rosie, Jung a deschis portile inconstientului colectiv, permitand acestor…

    Pret:

    37
    18.5 LEI
  • Omul lumilor rurale romanesti in modurile noastre de reprezentare - Codrin Dinu Vasiliu - PRESA UNIVERSITARA CLUJEANA

    Omul lumilor rurale romanesti in modurile noastre de reprezentare

    De

    Editura

    Ca tema, concept, ca argument, subiect de discutie sau ca naratiune, omul rural contemporan reprezinta, fara nicio indoiala, o provocare mai curand sociologica, istorica, literara sau antropologica. Etnologica sau etnografica. Culturala sau psihosociala. Economica sau…

    Pret:

    42.3 LEI
  • 50 de clasici. Politica - Tom Butler Bowdon - LITERA

    50 de clasici. Politica

    De

    Editura

    50 de clasici. Politica. Sinteza celor mai importante 50 de carti despre libertate, egalitate si putere Traim vremuri extrem de incarcate politic, dar putine dintre lucrurile cu care avem de a face azi sunt noi…

    Pret:

    49.9
    37.42 LEI
  • Epistolele despre logica - Fratii Puritatii - POLIROM

    Epistolele despre logica

    De

    Editura

    Editie bilingva: araba-romana Fragmentul Despre logica din Epistolele Fratilor Puritatii marcheaza debutul studiului logicii din spatiul cultural arab al secolului al X-lea. El expune perceptia acestui grup intelectual asupra instrumentului filosofiei si reflecta una dintre…

    Pret:

    34.95
    33.2 LEI
  • Asociationism si nationalism la romanii din Transilvania - Liviu Maior - SCOALA ARDELEANA

    Asociationism si nationalism la romanii din Transilvania

    De

    Editura

    Sa tot zicem ca e timpul suprem ca sa ne dam, de aici inainte, noi intre noi, educatiune nu numai sociala, ci si politica. Dara o problema atat de grea precum este aceasta se poate…

    Pret:

    89.86 LEI
  • Lupta aeronavala de la Constanta din 26 iunie 1941 - Ioan Damaschin - MILITARA

    Lupta aeronavala de la Constanta din 26 iunie 1941

    De

    Editura

    Lupta aeronavala de la Constanta din 26 iunie 1941. Cine a scufundat distrugatorul lider „Moskva”? Lupta aeronavala de la Constan(a din 26 iunie 1941. Cine a scufundat distrugatorul lider „MOSKVA”? se doreste a fi o…

    Pret:

    44.4 LEI
Fals tratat pentru uzul autorilor dramatici
de