La portile maiestriei: premisele psihologice ale succesului muncii pianistice In urma aprofundarii, de ani de zile, a procesului muncii pianistului, autorul a ajuns la convingerea casuccesul acestei munci – inclusiv acela al laturii ei pur tehnice – nu depinde numai de felul cum interpretul trateaza piesa, cum executa fiecare fraza, cum tine mainile, cum asaza degetele, cum obtine sunetul etc., ci si de starea psihicaa pianistului, de „dispozitia” sa din timpul studiului sau de acasa. Dupa parerea autorului, acest factor prezinta o importanta extrem de mare – mult mai mare decat se crede in general, adesea decisiva pentru soarta tanarului pianist, determinand succesul sau insuccesul activitatii sale.
Aceasta nu inseamna ca o „dispozitie” propice este suficienta pentru ca munca pianistului sa fie incununata de succes: inseamna numai ca ea este o conditie necesara pentru a putea fi obtinute rezultate optime si ca nesatisfacerea acestei conditii duce uneori la un esec, chiar si in cazul cand elevul poseda aptitudinile necesare pentru a deveni un bun pianist si este indrumat de un pedagog cu o inalta calificare profesionala. Traducerea din limba rusa de Tatiana Nichitin.