LiteraTie. Citim, intelegem, ne informam!
Clasele 9-12. Caietul elevului.
Pentru adolescenti Lectura unui text nonliterar te provoaca sa fii foarte atent la toate articulatiile textului, sa citesti concentrat fiecare rand, dar si dincolo de randurile textului. Din acest motiv, in continuarea abilitatilor dezvoltate in celelalte volume, la nivel liceal propunem texte pe care, poate, un tanar cititor inca nu a reusit sa le parcurga.
E posibil sa fie teme neobisnuite, interesante, despre lumea de ieri, de azi si de maine, cu un limbaj care sa te motiveze sa cauti sensurile potrivite si cu dictiunea ideii care provoaca acuitatea cititorului. Toate unitatile cuprind texte lungi si numeroase sarcini de lucru pentru a se construi o intelegere in detaliu si profunda a acestora.
Unitatea 1 este structurata pe baza unor texte in care se mizeaza pe intelegerea vocabularului, pe lectura orientata in functie de un scop precis, iar parcurgerea fiecarei secvente sa ofere posibilitatea de a detine controlul asupra sensurilor. In plus, cititorii, vor realiza si inferente, vor esentializa textul si il vor organiza, ajungand sa-l interpreteze si sa aiba o atitudine critica fata de el.
In a doua unitate, sarcinile de lucru abordeaza o strategie de literatie prin care intrebarile cresc treptat in complexitate. S-au creat intrebari de tipul In text – chiar acolo, In text – gandeste si cauta, In mintea ta – autorul si tu, In mintea ta – pe cont propriu si, in plus, prin ultimele intrebari cu caracter metacognitiv am directionat procesul de receptare spre crearea de catre cititori a propriei strategii de comprehensiune si interpretare a informatiilor dintr-un text.
Ulterior, in unitatea 3 am dinamizat tipul sarcinilor din perspectiva sinergiei proceselor cognitive, astfel incat elevii sa valorifice tot ceea ce au dobandit de-a lungul lecturilor realizate. In ultima unitate, ne-am deschis spre multiliteratie, spre receptarea unor texte multimodale, cu accent pe sarcini care sa construiasca identitatea multiliterata a elevilor care traiesc intr-o lumea a pixelilor, dinamica si provocatoare.
Cei care vor parcurge fiecare pagina a acestui volum isi vor crea o obisnuinta in utilizarea anumitor strategii de comprehensiune si interpretare a textului. Speram sa oferim un context favorabil cunoasterii unor informatii despre lume, dar si construirii unor strategii optime de abordare a textului nonliterar.
Odata parcurse volumele dedicate receptarii textului nonliterar, speram ca cititorii sa fie eficienti, profunzi, flexibili si constienti de forta informatiei. In acest moment, rolul unui cititor de text nonliterar este de a fi activ, de a transforma textul si de a-i permite textului sa il modifice pe el insusi.
Trebuie sa citim cu un ochi sceptic, sa interogam ceea ce aflam de la autor. In acelasi timp, trebuie sa citim cu o minte deschisa capabila sa se orienteze spre aspecte care pot schimba intelegerea textului, intelegerea noastra si a lumii din jur.
Nonliterarul este in centrul schimbarilor si al provocarilor in devenirea unui elev. – K.
Beers, R.E. Probst, Reading nonfiction, 2016, p.
17
Ulita in intelesul lui Ionel Teodoreanu nu e doar o straduta goala si pustie, ci… Vezi produsul >>
Ce naste din pisica soareci mananca... Sigur ca ai mai auzit aceste vorbe, dar asta… Vezi produsul >>
Stiai ca si catelusii se joaca de-a v-ati ascunselea? Mai, si ce se mai distreaza!… Vezi produsul >>
Capra cu trei iezi. Carte de colorat cu povesti Textele sunt scrise integral cu litere… Vezi produsul >>
Coloram desene mari pentru cei mici: Legume Carte de colorat pentru copii bilingva romana-engleza... Vezi produsul >>
Coloram desene mari pentru cei mici: Animale domestice Carte de colorat pentru copii bilingva romana-engleza... Vezi produsul >>