Acasa/

/

Lux, sonus et umbrae. De la lanterna magica la instalatiile New Media

Autor:
Lux, sonus et umbrae. De la lanterna magica la instalatiile New Media - Toma Barbulescu - SCOALA ARDELEANA
Detalii:
Toma Barbulescu ne propune o perspectiva teoretica si istorica asupra miscarii din arta inceputului de secol XXI, provenita din erorile de redare de pe ecranele digitale. Glitch Art-ul foloseste eroarea digitala atat in conceptualizare, cat…
Categorie
Editura
Autor

80

LEI
In Stoc
Anul aparitiei:
2022
ISBN:
9786067978964
Recenzii
5/5

Descriere

Toma Barbulescu ne propune o perspectiva teoretica si istorica asupra miscarii din arta inceputului de secol XXI, provenita din erorile de redare de pe ecranele digitale. Glitch Art-ul foloseste eroarea digitala atat in conceptualizare, cat si in redarea imaginii si a devenit un estetism voit, Post-Digital, in cazul multor artisti contemporani, in acord cu ideea de imperfectiune postmoderna opusa perfectiunii tehnologice moderne, de spontaneitate aleatorie, opusa intentiei programate soft.
Glitch Art-ul este legat de recombinarea operelor existente in cele noi. Asa cum a remarcat Eco, in astfel de situatii, spectatorii „recunosc in actiunile artistului afirmarea dominatiei auctoriale asupra lucrarii originale, precum si o subordonare (paradoxala) la acea lucrare”.
Atare practici, cum sunt sinestezia si Glitch Art, dupa cum observa autorul, trec de la comercial la artistic oarecum spontan si nemediat. Iar cartea de fata are meritul de a ne situa in centrul unor problematici si dezbateri teoretice vii ale acestui tip de practica artistica.
– Prof. univ.
dr. Aurel Codoban Subiectul cartii de fata se traduce intr-o lucrare de certa anvergura, extrem de interesanta si novatoare, rod al unui demers stiintific laborios, temeinic, coerent si exhaustiv, o incursiune temerara intr-un areal vast si pretentios, care confirma, cu varf si indesat, o pasiune reala a autorului pentru mediile mixte audiovizuale, ca forme de creatie si expresie in arta contemporana, precum si o bogata experienta teoretica si practica a sa, avand rolul unui fundament absolut necesar in derularea proiectului sau scris si nu numai.
Proiect pe care, personal si din cate stiu eu, il consider a fi o premiera nationala, fiind, de asemenea, perfect adaptat tehnologiilor contemporane. Iar aceste deziderate nu pot fi sustinute, nu pot fi infaptuite fara o cunoastere dobandita prin studiu bibliografic, prin ineditul cercetarii stiintifice si al raportului sinestezic muzica-arte vizuale, ingineria sistemelor informatice de comunicare, realizarea, prezentarea si transmiterea evenimentelor care au un caracter spectacular.
Cred, astfel, cu tarie ca scrierea de fata este una mai mult decat bine-venita, umpland un gol in literatura autohtona de specialitate si lasand, cu generozitate, o usa deschisa pentru cercetari ulterioare. Orice carte este, in cele din urma, o intalnire a scriitorului cu sine insusi, precum si o haina de sarbatoare la curtea laicului profan, fiind oferita, in egala masura, si cititorului.
Si cum cartile ar trebui sa formeze, in primul rand, oameni si, numai dupa aceea, biblioteci, nu vom aseza valoroasa lucrare de fata pe un raft cu un impersonal numar de inventar, ci in sufletele si in constiinta noastra. – Prof.
univ. dr.
Cristian Chesut O analiza care sa puna in discutie diverse aspecte, incepand cu istoria proiectiei si a instrumentelor audiovizuale, trecand prin Glitch Art ca expresie estetica si concluzionand cu studiul sinesteziei ca liant revelator al practicii artistice, nu se putea obtine doar prin realizarea de conexiuni la nivel teoretic a diferitelor notiuni studiate legate de cele doua mari medii de exprimare – imaginea si sunetul -, fara culegerea si prezentarea celor mai semnificative exemple. Multimodalitatea este un caracter specific sinesteziei si reprezinta interconexiunea a cat mai multor simturi.
Ea se traduce in cateva practici deja cunoscute in istorie, cea mai faimoasa fiind Gesamtkunstwerk, practica ce presupune gandirea concomitenta a tuturor mediilor artistice ce compun o lucrare totala. Urmarirea sinesteziei in instalatiile audiovizuale, ca element central, coordonator si definitoriu al lucrarilor de acest gen, implica o multidisciplinaritate care schimba inclusiv caracterul abordarii metodologice in creatie: de la o abordare bazata pe spontaneitate la una voita, premeditata, proiectata.
Acest aspect al multidisciplinaritatii, rezultat ca expresie a multimodalitatii sinesteziei, face ca metodologia creatiei in practica instalatiilor audiovizuale sa fie una ce aduce lucrarea in zona designului ca disciplina artistica. De aici, rezulta faptul ca instalatiile audiovizuale, mai ales in forma lor performativa, adica prezentarea lor ca un spectacol, devin un produs de design multifatetat.
Aceasta multifatetare ajuta la formarea unei coerente identitare a lucrarii, iar mediile artistice implicate conlucreaza la formarea acestui tot unitar. – Toma Barbulescu

Lux, sonus et umbrae. De la lanterna magica la instalatiile New Media
de

Ar putea să îți placă și…

  • Ghid de design interior - Frida Ramstedt - PUBLICA

    Ghid de design interior

    De

    Editura

    Ghid de design interior. Amenajeaza, mobileaza si decoreaza profesionist spatiul in care traiesti Frida Ramstedt considera ca este mai important sa te concentrezi pe modul in care amenajezi decat pe obiectele de decor pe care…

    Pret:

    109 LEI
  • Eroi si zei ai antichitatii - MONITORUL OFICIAL

    Eroi si zei ai antichitatii

    De

    Editura

    Continuand seria dictionarelor de arta, Eroi si zei ai Antichitatii va invita la o calatorie in lumea fascinanta a miturilor, a legendelor din timpuri stravechi, transmise peste secole si inca profund inradacinate in memoria si…

    Pret:

    65 LEI
  • Igloo 225. Locuirea sociala: modelul nordic. Aprilie-mai 2025 - IGLOO

    Igloo 225. Locuirea sociala: modelul nordic. Aprilie-mai 2025

    De

    Editura

    Dosarul numarului igloo 225 priveste catre un fenomen adeseori ignorat in realitatea romaneasca: locuirea sociala, fragmentata si rareori pusa in centrul unei dezbateri reale. Privim asadar catre solutiile din nordul Europei, acolo unde locuintele accesibile…

    Pret:

    50 LEI
  • Timpul din adancuri - Mihai Cotovanu - CARMINIS

    Timpul din adancuri

    De

    Editura

    Cand rasfoiesti paginile istoriei artei romanesti a secolului XX, un secol zbuciumat, traversat de doua razboaie mondiale, suferind doua ocupatii straine si un regim social insensibil la arta, constati ca majoritatea artistilor au urmat traiectorii…

    Pret:

    80 LEI
  • Sculpturi din intamplare. Sculpture Happens - Ioana Ciocan - HUMANITAS

    Sculpturi din intamplare. Sculpture Happens

    De

    Editura

    Editie bilingva: romana-engleza. Bucurestiul este plin de sculpturi, instalatii si compozitii de o rara calitate artistica, dar nici una dintre miile de lucrari de arta contemporana accidentala nu este semnata de vreun reprezentant de seama…

    Pret:

    69 LEI
  • Unicornii visatori - MIMORELLO

    Unicornii visatori

    De

    Editura

    Descopera lumea cu ajutorul desenelor si citatelor inspirate si coloreaz-o asa cum iti doresti! De asemenea, ofera aceasta carte de colorat unei prietene dragi sau oricui crezi ca are nevoie de cateva momente de relaxare….

    Pret:

    39 LEI
  • Istoria artei de la inceputul crestinismului pana in secolul al XIX-lea - Alexandru Naum - PAIDEIA

    Istoria artei de la inceputul crestinismului pana in secolul al XIX-lea

    De

    Editura

    Scrierea noastra incearca (…) sa fie o lucrare de sinteza, care sa ne arate cum o natiune, la o anumita epoca, n-a turnat cugetarea si simtirea in forme artistice contribuind cu individualitatea ei la mersul…

    Pret:

    62 LEI
  • Arhitectura lumii capodoperele

    De

    Editura

    Ce contribuie la maretia unei cladiri? Iata o intrebare care i-a preocupat de secole in egala masura pe arhitecti, critici si calatori. Raspunsurile se regasesc in cartea lui Will Pryce, Arhitectura lumii. Capodoperele, un studiu…

    Pret:

    191.7 LEI
  • Weyd - Adrian Preda - VELLANT

    Weyd

    De

    Editura

    *weyd- radacina proto-indo-europeana (PIE) a cuvintelor a vedea, a sti; deoarece PIE nu este o limba atestata direct, toate sunetele si cuvintele au fost reconstruite prin lingvistica istorica, folosind metoda comparativa. Multe din cuvintele limbilor…

    Pret:

    32 LEI
  • Spatiul iudaic, un spatiu al comunitatii - Dan-Ionut Julean - PAIDEIA

    Spatiul iudaic, un spatiu al comunitatii

    De

    Editura

    A vorbi despre un „spatiu evreiesc” altfel decat in termenii teologici si geografici (ori chiar geopolitici) presupune o intreaga discutie de principiu menita sa elucideze ce poate insemna evreitatea exprimata spatial: un decupaj topologic, un…

    Pret:

    30 LEI
  • Spatiul arhitecturii: Prima frontiera in cercetare - Cosmin Anghelache - PAIDEIA

    Spatiul arhitecturii: Prima frontiera in cercetare

    De

    Editura

    Aceasta carte apare deliberat in al saizecilea an de viata al meu. Incepandu-l, m-am gandit ca ar fi un bun moment retrospectiv pentru colaborarea cu doctoranzii mei, care au astfel ocazia sa publice intr-un volum…

    Pret:

    67 LEI
  • Igor Vieru. Album - CARTIER

    Igor Vieru. Album

    De

    Editura

    Revalorificand, recreand, actualizand formele traditionale folclorice, dandu-le si o viata mai dura, mai perfecta, mai rafinata, ar rezulta o arta a indraznelii sanatoase a modestiei noastre. – Igor Vieru…

    Pret:

    109 LEI