Mierla neagra - Radu Tuculescu - EDITURA PENTRU ARTA SI LITERATURA
Detalii:
Am citit Mierla neagra cu pasiune si adevarata admiratie de la o pagina la alta. O lectura acaparanta si perena. Exista carti care mi se par bune la lectura, dar pe care le uit repede….

81.9

LEI
In Stoc
Anul aparitiei:
2024
ISBN:
EAL978-630-6635-00-0
Recenzii
5/5

Recenzia noastra

Mierla neagră de Radu Țuculescu este un roman care, așa cum bine subliniază Ana Blandiana, rămâne adânc în memorie după lectură. Acțiunea plasată în Cluj-Napoca nu este doar un decor, ci pulsează cu viață proprie, amintind constant de straturile istorice și sociale ale orașului. Țuculescu, un maestru al prozei românești, țese o narativă complexă, unde umorul se împletește cu dramatismul, iar observațiile sociale incisive sunt condimentate cu voluptăți senzoriale, adesea având aroma artei culinare.

Romanul se distinge prin atmosfera obsedantă și personajele extrem de vii, creând o lume fictivă puternică, ancorată în realitatea postcomunistă. Adina Dinițoiu evidențiază simbolismul bogat al lucrării, de la corbul care dă titlul romanului până la nuanțele religioase și dualitatea angelic-diabolică. Acest simbolism nu este forțat, ci se integrează organic în țesătura narativă, adăugând profunzime și complexitate interpretărilor posibile.

Influența lui Boris Vian, sugerată de Paul Cernat, se resimte într-o anume nonșalanță și ingeniozitate narativă, deși Țuculescu își păstrează o voce distinctă, marcată de un rafinament tipic transilvănean. Mierla neagră nu este doar o poveste bine spusă, ci o experiență literară care provoacă, incită și rămâne cu cititorul mult după ce a întors ultima pagină. Este, fără îndoială, un roman de prim-plan al perioadei postcomuniste, o carte pe care merită să o descoperiți și să o redescoperiți.

Mierla neagra
de

Descriere

Am citit Mierla neagra cu pasiune si adevarata admiratie de la o pagina la alta. O lectura acaparanta si perena.
Exista carti care mi se par bune la lectura, dar pe care le uit repede. Eu impart cartile dupa masura in care imi ramin in minte si ma obsedeaza.
Romanul Mierla neagra mi-a ramas in memorie si-mi voi aminti mereu de el, nu doar cind ma voi plimba pe strazile Clujului, iar pentru asta autorul e demn de toata lauda. – Ana Blandiana Radu Tuculescu e un prozator al carui scris pluteste nonsalant peste generatii si mode.
Si un epicureu narativ cu repertoriu derutant. A publicat, in ultimii 45 de ani, citeva zeci de volume (romane, proza scurta, piese de teatru, publicistica, literatura pentru copii).
Are si o formula proprie inconfundabila – nu o reteta, desi arta culinara e un lait-motiv apetisant al prozelor sale; muzician prin formatie si artist cu vocatie multipla, si-a proiectat cu virtuozitate background-ul si in naratiunile proprii (de la Degetele lui Marsias incoace), care abunda in personaje cu formatie muzicala si in intrigi asociate muzicii instrumentale. Rasfatul voluptatilor senzuale care le condimenteaza e comparabil, in multe privinte, cu cel culinar.
Iar fundalul social-politic, tinind de istoria recenta comunista si postcomunista, este omniprezent; cu radacini in fantasmele unei Transilvanii post-imperiale (de mirare ca autorul lipseste din Dictionarul romanului central-european…), el ofera nu putine biografeme fictiunilor lucrate cu rafinament imaginativ si cu un umor care nu exclude dramatismul sau cruzimea. Toate aceste ingrediente – sau teme obsedante cu variatiuni – se regasesc si in textura romanului Mierla neagra .(…) Daca ar fi sa caut un scriitor international afin lui Radu Tuculescu, primul care mi-ar veni in minte ar fi Boris Vian – minus exuberanta imaginativa „patafizica” si jazzistica a francezului, dar cu rasfaturi bonom-meticuloase si solutii ingenioase tipic tuculesciene.
La sfirsitul lecturii, odata cu retragerea din scena a „iluziei” Maria Candelato, cititorul ramine cu tristetea ca aceasta carte frumoasa trebuie, totusi, sa se sfirseasca. – Paul Cernat Roman puternic, muzical si simbolic (simbolul corbului, dar si simbolistica religioasa angelic versus diabolic, la care trimite manastirea franciscana ori numele lui Anghel, ca si episodul biblic al „picioarelor desculte”, transformat de personajul Prada intr-o forma de pedeapsa sadica), Mierla neagra impune gratie unei atmosfere obsedante si a unor personaje extrem de vii, si reprezinta, fara indoiala, unul dintre romanele de prim-plan ale postcomunismului romanesc.
– Adina Dinitoiu

Mierla neagra
de

Ar putea să îți placă și…

Exit mobile version