Pachet 3 carti: Mihail Sebastian. Cum am devenit huligan + De doua mii de ani + Fragmente dintr-un carnet gasit.
Femei Pachetul contine 3 carti: • Cum am devenit huligan (136 pagini) • De doua mii de ani… (264pagini) • Fragmente dintr-un carnet gasit.
Femei (192pagini) Cum am devenit huligan In Cum am devenit huligan , Sebastian si-a marturisit (totdeauna cu talent, uneori cu sinceritate, dar nu totdeauna si cu adevar!) dezamagirea pentru ceea ce el sugereaza a fi schimbarea oportunista a lui Nae (iar noi stim ca nu era numai o simpla schimbare, ci ultimul segment al unei evolutii politice ultranationaliste); a spus, lapidar, ca in privinta traseului politic al „directorului sau de constiinta”: „Trebuie sa recunosc astazi: m-am inselat”. – Marta Petreu De doua mii de ani…
Eroii lui Sebastian stiu si ne spun ca sunt parte intr-o paiaterie exceptionalista prin insasi faptul ca-si verbalizeaza trairea. Romanul ca agregat literar este un act politic, manuit abil de un estet.
Este o estetica a razboiului in toata afacerea De doua mii de ani… Desi pare o strategie de distantare fata de interpretarile mai mult sau mai putin aderente la ideea de scriitor nedreptatit de contemporani si de istorie, nu cautam decat o demantelare a iluziei tragice, in favoarea unei lecturi intertextuale.
Pe lista preferintelor de lectura ale lui Sebastian figureaza si Apollinaire , poetul care se entuziasma estetic in fata razboiului: „Ah Dieu! Que la guerre est jolie…” (in poemul „L’adieu du cavalier”).
Pe versoul aceleiasi liste figureaza avangardisti, cititi dar neindragiti, precum Marinetti din „Manifestul futurismului”, promotorul unei „estetici a razboiului”. Fragmente dintr-un carnet gasit.
Femei Paginile de roman modern scris de Sebastian – sau ma rog, aceste insemnari care nu rastoarna conceptul de roman traditional – sunt toate verticalizari surprinzatoare ale unor stari de spirit, stari lirice si nu emfatic filosofice, si compun – cu precadere in Fragmente dintr-un carnet gasit , dar si in Femei – aproximari ale ideii de imietate in fata iubirii, s-ar putea afirma ca „nirvanizarea erotica a lumii” este intentia volutelor amoroase, a introspectiilor apropierii corporale niciodata refuzate, dar mereu consumate intr-o stare de frenezie poetica lucida.