Sunt aceste pagini investite cu observatiile criticului si ale exegetului deprins sa supuna unei analize lucide nu numai configuratia unei opere, dar si avatarurile formarii unei personalitati? Thomas Mann previne la un moment dat – si anume, in paginile dedicate lui Goethe – ca incursiunile sale in opera si universul spiritual al acestor maestri sunt acelea ale unui artist, ale unui om care, intr-un fel sau altul, a traversat aceleasi experiente.
De data aceasta, eroii se numesc Richard Wagner , Goethe si Cervantes . Metoda nu i unitara, dar aceasta disparitate e data chiar de obiectul cercetarilor sale: patimirile si maretia acestor maestri nu au nici aceeasi sorginte, si existenta lor nici nu a urmat un curs identic sau cel putin asemanator.
Fara indoiala, toti trei se intalnesc in acea forta creatoare de mit care il impresioneaza aici in primul rand pe Thomas Mann si care este pusa in evidenta in opera acestor trei maestri. Traducere din limba germana de IosefinaBaltazar si Camil Baltazar.