Categorii: Uncategorized

Piese pentru pian

Lucrarea de fata nu este o metoda de pian. Autorul propune doar sa imbine in ea elementele de tehnica necesare uceniciei pianistice, cu unele probleme de compozitie, in buna parte mai noi, si bazate in special pe cinlecul popular.
Astfel, inca de timpuriu ; elevul va fi pregatit treptat sa devina recep-tiv, sa inteleaga si sa poata interpreta lucrari de factura materna. Prezenta folclorului in muzica ure felurile maniere de realizare – iar aceea a citatului, adica, a prezentarii sau integrarii unui cantec popular ca atare intr-o compozitie muzicala, este doar una din posibilitati.
Caracterul specific al unei lucrari poate reiesi insa si din folosirea doar a unor elemente ale muzicii populare, pe care compozitorul le reimbina dupa personalitatea sa. Drumul creatiei lui Enescu, de pilda, ilustreaza, pe deplin acest lucru.
Depasind tehnica citatului din folclor, folosita in perioada de inceput a creatiei, Enescu s-a orientat catre o valorificare superioara a folclorului. in toate lucrarile sale recunoastem acel spirit popular care, la o analiza mai amanuntita, isi dezvaluie si aspectul tehnic; franturi intonationale, potente modale, formule ritmice etc., sunt preluate tot din folclor, dar reimbinate, sintetizate de compozitor intr-o viziune personala.
O asemenea folosire a folclorului prin valorificarea elementelor sale componente, presupune cunoasterea sa nu numai pentru compozitor ci si pentru interpret, care va putea astfel sa-si imbogateasca paleta. Micile compozitii cuprinse in volum urmaresc tocmai prezentarea unora dintre aceste elemente in piese de diverse grade de dificultate tehnica, astfel incat sa fie folositoare tuturor treptelor invatamantului elementar si mediu.
De asemenea, exista si piese mai usoare, in ceea ce priveste latura tehnica, dar care solicita mai multa atentie la interpretare (de exemplu Mica suita pe teme populare), destinate celor ce poseda o pregatire muzicala avansata, nu insa, si una pianistica corespunzatoare (ca de pilda unii elevi de la cursul de pian general). Ele mai pot fi folosite si ca exercitii de citire la prima vedere.
Piesele din volum folosesc fie o tematica proprie, fie teme populare, indicand in acest caz, la sfarsilul lucrarii, culegerile in care se gasesc. Numerele respective au asterisc.
Scopul lucrarii este, dupa cum am mai spus, pregatirea treptata a elevului catre intelegerea muzicii moderne. De aceea, alaturi de piese simple, scrise in tonalitati sau forme muzicale aflate in sfera cunostintelor si a intelegerii sale directe, am introdus si piese scrise in moduri uneori mai complicate, sau cu unele aspecte armonice, polifonice sau ritmice mai dificile.
Mici explicatii inlesnesc calea spre intelegerea lor. Dar problemele modurilor, ale armoniei etc.
sunt mult prea vaste pentru a putea fi macar amintite; luarea de contact sumara pe care ne-a permis-o caracterul acestei lucrari va fi, insa, un inceput, deschizind gustul catre o analizare mai aprofundata, catre o cultura, muzicala multilaterala. – Myriam Marbe

Share

Diakrisis Vol.1: Immanence and Transcendence

Diakrisis . Yearbook of Theology and Philosophy Vol.1: Immanence and Transcendence Din cuprins: • Immanence… Vezi produsul >>

7 zile în urmă

Sfanta Treime in pictura italiana din secolele XIV-XVII

La Santa Trinita nella pittura italiana dal Trecento al Seicento. Sfanta Treime in pictura italiana… Vezi produsul >>

7 zile în urmă

Ignoranta emotionala

Ignoranta emotionala. Stiinta din spatele a ceea ce simtim si motivele care stau la baza… Vezi produsul >>

7 zile în urmă

Indumnezeirea persoanei

Indumnezeirea persoanei. Revelatia sacrului in traditiile monoteiste: O hermeneutica a teologiei comparate Indumnezeirea nu este… Vezi produsul >>

7 zile în urmă

Gresia albastra Vol.1

Gresia albastra (roman holografic) Volumul intai ...E un text incitant, paradoxal, copiind o realitate posibila… Vezi produsul >>

7 zile în urmă

Biologie

Biologie. Manual pentru clasa a VIII-a Acest manual scolar este aprobat prin Ordinul Ministrului Educatiei… Vezi produsul >>

7 zile în urmă