Acasa/

/

Plotin despre bine sau despre unu

Autor:
Plotin despre bine sau despre unu - Dan Tomulet - EIKON
Detalii:
Plotin despre bine sau despre unu.Enneade VI. 9., Enneade V. 4 Cu siguranta, multora dintre noi ne este familiara experienta vizitarii unei pesteri. De cele mai multe ori insa, facem lucrul acesta in grupuri organizate…
Categorie
Editura
Autor

35

LEI
In Stoc
Anul aparitiei:
2024
ISBN:
9786064911452
Recenzii
5/5

Descriere

Plotin despre bine sau despre unu.Enneade VI. 9., Enneade V.
4 Cu siguranta, multora dintre noi ne este familiara experienta vizitarii unei pesteri. De cele mai multe ori insa, facem lucrul acesta in grupuri organizate si vizitam pesteri amenajate in scop turistic; sunt pesteri luminate electric si dotate cu trotuare, balustrade si pasarele.
O astfel de vizita nu ne pune insa in contact cu realitatea pesterii, ci ne ofera o pestera transformata in spectacol si peisaj subteran, un peisaj pe care‑l admiram de la inaltimea septica a confortului nostru. Astfel, intalnirea noastra cu lumea subterana nu mai difera radical de intalnirea cu lumea supraterana.
Exista, desigur, o schimbare de mediu – luminozitatea, umiditatea si temperatura sunt altele – dar, asemenea lumii exterioare, si lumea interioara a pesterii a fost aranjata, chiar cosmetizata, pentru a scoate in evidenta formele. Cu totul altfel stau insa lucrurile cand vizitam pe cont propriu o pestera neamenajata; mai ales dupa ce stingem lumina lanternelor si pastram tacerea.
Confortul si siguranta ne sunt acum contestate si acesta este momentul in care intalnim cu adevarat realitatea mediului subteran, a carui esenta nu se compune din formatiunile carstice, ci mai degraba din perfectiunea intunericului si a tacerii. Lumea, cu zgomotul formelor ei, nu ne mai blocheaza aici intalnirea cu desavarsirea linistii.
In pesterile luminate, ducem cu noi exteriorul si ne lasam furati de forme, care asurzesc urechile sufletului. Dar in adancul pesterii neluminate, linistea devine prezenta, iar singuratatea se transforma in groaza sau tovarasie.
Pestera pretinde o convertire a sensurilor si a experientei. Pentru sufletul spiritualiceste sensibil, realitatea ei devine religioasa; si nu este de mirare ca omul stravechi a populat mediul acesta cu forme exterioare, ca ofranda sau cu intentia de a da tainei un chip familiar.
Aici, in adancul pesterii, linistea se imbraca in maretie si intunericul se patrunde de grandoare. Pestera a fost sanctuarul original, reprodus apoi de marile incinte sacre, in care icoanele si statuile erau lasate in antecamera naosului.
Tratatul Despre bine sau despre Unu este incercarea lui Plotin de a‑l calauzi pe cititor prin sanctuarul filosofiei si al spiritualitatii sale, catre naosul acesteia. El ne va vorbi, in final, despre completa absorbtie in pacea suprema, nederanjata de nimic, intrucat toate valorile care ar putea genera vreo miscare au fost deja strabatute.
Tihna suprema pe care o intalnim aici nu este insa apatica, intrucat sufletul nu patrunde intr‑o realitate neinteresanta sau nesemnificativa, ci dimpotriva, se infatiseaza in insasi inima valorii care confera valorilor valoare. Experienta linistii supreme este marcata de maxima trezie; si cu toate ca sufletul nu are de‑a face cu nimic determinat, el savureaza conditia axiologica a neclintirii supreme insasi.
El trece de frumusetea accesibila in separatie, pentru a accesa nemijlocit frumusetea Unului, o frumusete pe care o asuma transformativ si care‑i parvine printr‑un act de auto‑revelare catre ea insasi. Imprejurul frumusetii se distribuie apoi frumusetile, care compun corul virtutilor, sufletul aflat in compania divinitatii hranindu‑se cu inteligenta si adevar.
Pentru Plotin, virtutile sunt forme ale puritatii sufletesti, Unu fiind dirijorul nemiscat al acestui cor care‑i canta stralucirea. Virtutile sufletului compun slava divina cu care se invaluie sufletul revenit din celesta companie.
In ele vede el mai intai chipul celui nevazut si cu ele se intoarce din prezenta lui, ca un arhiereu impodobit cu icoane sfinte. Totusi, ceea ce se petrece dincolo de catapeteasma icoanelor si in absenta lor este contemplatia si comuniunea dinauntru.
Acolo nu mai este nici statuie si nici icoana, ci este divinul insusi. Sanctuarul interior este gol, pentru privirea care cauta forme si imagini, dar este plin, pentru ochiul care vede vederea.
Ceea ce‑l asteapta pe inchinator in incaperea goala a sanctuarului este comuniunea cu realitatea divina, nu comuniunea cu reprezentarile ei. Structurile templelor cauta sa imite in materie aceasta ordine a experiente.
Arhitectura, ritualurile, costumele si discursul sunt tot atatea instrumente ale unei contemplatii tertiare, intrucat contemplatia secundara are loc in corul virtutilor, iar cea primara e intalnirea cu taina insasi. Putine sunt, asadar, lucrurile care se pot spune despre lucrurile care nu se pot spune.
Poate ar fi mai bine sa pastram o tacere deplina in prezenta linistii, caci in privinta ei tacerea spune mai mult decat poate spune vorbirea. Sunetul nu poate spera decat sa o puna in evidenta, diminuandu‑se.
Asadar, daca vorbim totusi despre lucruri care nu incap in cuvinte, facem lucrul acesta, nu pentru a le prezenta, ci doar pentru a le indica, adica pentru a atrage atentia catre ele. Aceasta este atitudinea pe care o adopta si Plotin in tratatul sau Despre bine sau despre Unu.
Tacerea este mai adanca si mai inteleapta decat vorbirea, dar ea nu se reveleaza vorbitorilor decat prin intreruperea vorbirii, o intrerupere care‑i scoate in evidenta semnificatiile. O anumita vorbire devine astfel modul in care tacerea se ofera comprehensiunii vorbitoare si totodata usa prin care patrundem in sanctuarul linistii.
Cuvantul este lumanarea care ne lumineaza calea pana in pragul incintei sacre, o lumanare cu care patrundem in aceasta incinta, numai dupa ce i‑am stins flacaruia. Cand vorbitorul tace, se apropie de realitatea a carei esenta este linistea, dar numai vorbitorul poate sa taca si numai cuvantul poate rupe tacerea.
Vorbirea la care ne referim aici nu este doar cea lingvistica. Omul intelege o limba mult mai adanca decat cea obisnuita, o limba eidetica, a formelor, si dincolo de ea, cuvantul tacerii.
Heidegger a afirmat ca omul exista discursiv in lume, si afirmatia aceasta exprima un mare adevar, plotinian insa, trebuie sa intelegem ca adevarata discursivitate umana este cea eidetica. In sensul acesta, intreaga existenta este rostire, dar nu o rostire a omului, ci o rostire catre om si care‑l face om.
Suntem astfel rostiti intru fiinta impreuna cu realitatea noastra inconjuratoare, si vorbim despre lucruri folosindu‑ne de capacitatile noastre lingvistice naturale, dar cuvintele nu sunt decat niste ilustrari ale eidelor. Existenta ne este discursiva, dar esenta discursivitatii este ontologica.
La Plotin, limba este vehiculul fiintei, in timp ce fiinta este rostirea prima, prin care tacerea eternitatii se intrerupe pe sine. Tratatul Despre Unu sau despre Bine ne invita sa parcurgem calea care leaga lumea noastra de abisul tacerii originare; e versiunea neoplatonica a scarii lui Iacov.
-Dan Tomulet

Plotin despre bine sau despre unu
de

Ar putea să îți placă și…

  • Contributii la istoria presei si publicitatii din Arges si Muscel - Elena Popescu - CETATEA DE SCAUN

    Contributii la istoria presei si publicitatii din Arges si Muscel

    De

    Editura

    Contributii la istoria presei si publicitatii din Arges si Muscel (1877 – 1989) Presa si publicitatea sunt domenii care au functionat cel mai frecvent impreuna de-a lungul istoriei. Presa din Arges si Muscel, subiect vizat…

    Pret:

    46 LEI
  • Aforisme elveratoare - Iosif M. Cristian - ANDREAS

    Aforisme elveratoare

    De

    Editura

    Cum ar fi arata Iisus la optzeci de ani? Cu ce minuni si povete ne-ar mai fi imbogatit fiinta? Cum ar fi aratat omenirea in ziua de azi, daca Iisus ar fi preferat sa fie…

    Pret:

    10.57
    7.4 LEI
  • Alexandru Vaida Voevod, putere si defaimare - Liviu Maior - RAO

    Alexandru Vaida Voevod, putere si defaimare

    De

    Editura

    Volumul este o oferta catre istorici mai tineri de a nu abandona istoriapolitica si de a nu ceda „teritoriul” lor de activitate diletantilor.Personalitatea lui Alexandru Vaida Voevod merita o monografie binedocumentata, care sa cumuleze cercetarile,…

    Pret:

    36.99
    31.44 LEI
  • Tainele inimei - Mihail Kogalniceanu - CARTEA ROMANEASCA EDUCATIONAL

    Tainele inimei

    De

    Editura

    Opera lui Kogalniceanu s-a nascut din cunoasterea vietii reale a celor multi, saraci si obiditi („ridicarea taranilor din starea injosita”, zicea el, in 1862), este impregnata de ostilitate fata de asupritorii launtrici si dinafara („aristocratia…

    Pret:

    124 LEI
  • Sisteme de asistenta sociala in Uniunea Europeana - Elena Daniela Olteanu - EDITURA CREATOR

    Sisteme de asistenta sociala in Uniunea Europeana

    De

    Editura

    Sisteme de asistenta sociala in Uniunea Europeana. Impactul Covid-19 asupra politicilor si sistemelor de asistenta sociala Globalizarea, schimbarile tehnologice, imbatranirea populatiei si schimbarile in lumea muncii au facut din asigurarea protectiei sociale pentru toti, adica…

    Pret:

    42.3 LEI
  • Augustin Buzura. Prozatorul sondarilor abisale - Constantin Cublesan - SCOALA ARDELEANA

    Augustin Buzura. Prozatorul sondarilor abisale

    De

    Editura

    Proiect editorial dedicat Centenarului Marii Uniri, aparut sub egida Fundatiei Culturale Augustin Buzura si Fundatiei Transilvania Leaders. Nu regret nicio experienta din viata mea. Si nicio suferinta nu mi s‐a parut inutila sau nedreapta, chiar…

    Pret:

    37 LEI
  • Cruci rasturnate de regim. Manastirea Raciula. 1959 - Vladimir Besleaga - PRUT

    Cruci rasturnate de regim. Manastirea Raciula. 1959

    De

    Editura

    Semanate pe o geana de codru, la umbra de stejaris, langa un raulet invecinat cu cateva iazuri si helesteie, patru manastiri – Raciula, Harbovat! Harjauca si Frumoasa – asezate intru-un patrat de spatiu codrean, aproape…

    Pret:

    38.85
    36.91 LEI
  • Profesorul eficient - Thomas Gordon, Noel Burch - TREI

    Profesorul eficient

    De

    Editura

    Profesorul eficient. Programul Gordon pentru imbunatatirea relatiei cu elevii Prin ce se deosebeste o lectie izbutita de o ora nereusita? Dar un profesor motivat de un dascal plafonat? Dincolo de materia predata sau de calitatea…

    Pret:

    47.58
    45.2 LEI
  • Shakespeare interpretat de Adrian Papahagi. Sonete. Romeo si Julieta - Adrian Papahagi - POLIROM

    Shakespeare interpretat de Adrian Papahagi. Sonete. Romeo si Julieta

    De

    Editura

    O performanta impozanta, o intreprindere curajoasa, laborioasa. – Andrei Plesu Sesizam originalitatea destabilizanta a Sonetelor lui Shakespeare incepand cu destinatarii acestora. Femeia blonda, diafana, cu nume de zeita, a sonetierilor elizabetani se dedubleaza la Shakespeare…

    Pret:

    22.95
    21.8 LEI
  • Arcasul fara arc - Stefan Liiceanu - HUMANITAS

    Arcasul fara arc

    De

    Editura

    Arcasul fara arc.Povesti, pilde si vorbe de duh din China, Japonia si Coreea alese, traduse si prefatate de Stefan Liiceanu Placerea lecturii acestui volum va veni din confruntarea cititorului cu simplitatea in forma ei cea…

    Pret:

    63.33 LEI
  • Ne facem bine. Romania, te iubesc! - Paula Herlo, Rares Nastase, Alex Dima, Cosmin Savu, Paul Angelescu - HUMANITAS

    Ne facem bine. Romania, te iubesc!

    De

    Editura

    Ne facem bine.O antologie de fapte extraordinare vazute si vorbite la „Romania, te iubesc!” Bestseller Gaudeamus 2019 Este o carte pe care o deschidem cu optimism, ne-o dorim inspiratie pentru cei care isi doresc sa…

    Pret:

    47.58
    21.41 LEI
  • Parisul anilor nebuni - Mary McAuliffe - CORINT

    Parisul anilor nebuni

    De

    Editura

    Parisul anilor 1920 a fost fara indoiala… nebun. Parizienii incercau sa uite ororile razboiului si se aflau in pragul unei lumi noi – una in care se auzeau vacarmul automobilelor si ritmurile muzicii de jazz….

    Pret:

    71.5
    50.74 LEI
Plotin despre bine sau despre unu
de