Aceasta lucrare a fost elaborata cu scopul de a netezi indelungata si anevoioasa cale care duce la citirea partiturilor, constituind una din treptele premergatoare. Menirea ei este de a dezvolta in mod sistematic si gradat deprinderea citirii instrumentelor transpozitorii, ajungand in ultimele capitole la un numar mai mare de transpozitii cu combinatii variate.
M-am folosit de citate din literatura muzicala universala si romaneasca de toate genurile. Am urmarit ca teoretizarea sa fie esalonata, iar cunostintele sa rezulte in mod firesc din exemplele alaturate.
Fiecare studiu in parte prezinta greutati mai mari fata de cele anterioare; acestea, pe langa deplina claritate a cunostintelor teoretice respective, necesita si exercitiu, deoarece nu se pot rezolva la nivelul unei prime vederi. Deci, accentul fundamental trebuie pus pe exercitiul individual al studentului.
Studiile mai dificile vor putea fi abordate de catre unii studenti dupa parcurgerea capitolului respectiv. Unele studii nu au indicate instr umentele netranspozitorii deoarece au fost prelucrate pentru a corespunde cerintelor didactice din capitolul respectiv.
Pentru a evita alunecarea pe panta unui practicism rutinier si empiric, principiile teoretice sunt expuse in deplina concordanta cu disciplinele adiacente, spre a contribui la lamurirea unor controverse, din aceasta ramura, de ordin metodologic. Nadajduiesc ca aceasta lucrare isi va aduce partea ei de contributie la formarea cunostintelor si deprinderilor necesare intelegerii si talmacirii unei partituri.