Un detectiv si niste tablouri dintr-o expozitie si alte povestiri

Autor:
Un detectiv si niste tablouri dintr-o expozitie si alte povestiri - Igor Bergler - LITERA
Detalii:
Un text de o densitate nebuna, inteligent si distractiv in acelasi timp, in care Marquez se intalneste cu Borges , Kafka cu Goethe si Eco cu Bulgakov . O carte de neratat, un roller-coaster in…

41.24

54.99
LEI
In Stoc
Anul aparitiei:
2025
ISBN:
9786303429908
Recenzii
5/5

Recenzia noastra

„Un detectiv si niste tablouri dintr-o expozitie si alte povestiri” de Igor Bergler e, fără niciun dubiu, o carte care te face sa simți ca ești pe un roller-coaster literar. De la primele pagini, te trezești în mijlocul unei narratii pline de intensitate, mici detalii inteligente și momente distractive, totul combinat într-un mod inedit. Bergler reușește să îți ofere o experiență citind, unde nu știi niciodată ce urmează, iar senzația de surpriză e tot timpul prezentă. Cartea este compusă din șase povestiri scurte, dar fiecare dintre ele are o profunzime și o forță care depășesc dimensiunile standard. Nici nu se compară cu marile romane anterioare ale autorului, precum „Biblia pierdută” sau „Testamentul lui Abraham”, dar tocmai aici e farmecul – Bergler pare că se oprește din goana lui de a crea epici și decide să se relaxeze cu aceste ficțiuni compacte, pline de idei, simboluri și întorsături de situație care te fac să te gândești la limitele realității și ale imaginației tale. Ce m-a impresionat cel mai mult a fost modul în care scriitorul abordază tema dracilor. Și nu, nu sunt doar niște ființe malefice din povești; în viziunea lui Bergler, dracii pot fi reprezentări ale instinctelor umane, forțe ale disoluției, dar și reflecții ale naturii noastre profunde, uneori ascunse. În aceste povestiri, ei nu sunt doar niște entități din infern, ci și o parte din noi, un fel de oglindă a ceea ce ne temem sau, poate, a ceea ce ne face să fim mai umani. Însă, ceea ce face aceste povestiri atât de speciale e modul în care Bergler le înfige în istorie, cultură și filozofie, creând un fel de „bibliotecă” personală a cunoașterii, în care fiecare detaliu, fiecare referință are sens și contribuie la o întelegere mai adâncă a poveștii. Citind aceste texte, simți că pășești dincolo de pagini, într-un univers în care totul e viu, complex și mereu în evoluție. Finalul e un apel la reflectie, te lasă cu întrebări și cu dorința de a re-asculta aceste povești, descoperind noi sensuri de fiecare dată. Bergler ne arată că aceste ficțiuni nu sunt doar simple povești, ci adevărate opere în mișcare, menite să ne provoace și să ne îmbogățească gândirea. E o carte pe care o vei mai citi de mai multe ori, descoperind noi nuanțe și înțelegeri, și, cu siguranță, una pe care o vei recomanda oricui iubește poveștile cu adâncime și originalitate.

Un detectiv si niste tablouri dintr-o expozitie si alte povestiri
de

Descriere

Un text de o densitate nebuna, inteligent si distractiv in acelasi timp, in care Marquez se intalneste cu Borges , Kafka cu Goethe si Eco cu Bulgakov . O carte de neratat, un roller-coaster in care nu poti urca fara centura de siguranta si unde nimic nu e ceea ce pare.
Dupa primele doua carti, Biblia pierduta si Testamentul lui Abraham , ambele masive pe dinafara, inepuizabile pe dinauntru, surprinzatoare si unice in literatura noastra actuala – asta doar pentru a-mi reprima tentatia unor afirmatii si mai radicale -, Igor Bergler pare ca face o mica pauza de respiratie si se relaxeaza cu sase povestiri scurte. In mod paradoxal, mai mari pe dinauntru decat pe dinafara, parte recuperate si reconfigurate din vagoanele de span ramase dupa santierul celor doua romane, se aliniaza frumos si se manifesta in consecinta cele mai nastrusnice, mai imprevizibile, mai melancolice sau mai triste si, de ce nu, mai etice categorii de draci.
Dar ce sunt, pana la urma, dracii lui Igor Bergler? Sunt entitati ale infernului, pedepse naprasnice pe care omul trebuie sa le indure din pricina simpla ca raul este complementul obligatoriu al binelui, sunt forte ale disolutiei, pentru ca nu pot suporta maretia creatiei, sau, pur si simplu, sunt natura noastra mai mult sau mai putin constienta, sunt energiile noastre scapate in libertate ori, cine stie, daca nu chiar marea noastra sansa de a patrunde acolo unde binele comun si gestul precaut nu ne acorda nici o sansa?
Dar pana la un raspuns convingator, pe care doar cititorul singur si-l poate oferi, un lucru este in afara oricarei discutii: cu aceste sase povestiri surprinzatoare, Igor Bergler, pe langa faptul ca reuseste sa spuna si in flash -uri ceea ce a spus pana acum doar in epopee, aduce si noi specimene de draci in infernul nostru literar, mult imbunatatite fata de alte produse asemanatoare, ceea ce, evident, nu i se va ierta usor. Cum nu i s-a iertat inca nici faptul ca a aparut din senin, fara sa intrebe pe nimeni.
– Pavel Susara Igor Bergler e un scriitor naprasnic! Forta cu care creeaza imagini de neuitat, lejeritatea cu care se plimba prin intreaga istorie a culturii ca prin biblioteca sa personala, un fel de Biblioteca din Alexandria, intelienta cu care construieste niveluri de semnificatii, ca pe niste veritabile cetati Troia, ingropate una sub cealalta, sunt impresionante.
Fiecare noua citire a acestor sase povestiri e inca si mai surprinzatoare decat cea anterioara. In acest sens, este o opera in miscare – una care traieste, lu ­ creaza si evolueaza!
O capodopera! – Simona Epuran , Cleveland State University

Un detectiv si niste tablouri dintr-o expozitie si alte povestiri
de

Ar putea să îți placă și…

Exit mobile version