Intentia a fost de a scrie un studiu monografic „academic” pentru comemorarea lui Ioan Slavici . Gand temerar, de vreme ce avem exceptionala monografie Slavici (1977) nedepasita, semnata de Magdalena Popescu.
Bogatia operei scriitorului si a bibliografiei critice aferente si presiunea timpului, teama de a nu finaliza la timp proiectul m-au determinat sa renunt la ideea sa ma rezum la niste fragmente critice, care sa consemneze unele din rezultatelor recitirilor din opera literara a aceluia de la moartea caruia a trecut un secol. Fiind vorba de fragmente critice, ordinea lor e aleatorie, iar unele observatii si idei se repeta in diferite contexte si diverse formulari.
Recitirile noastre s-au focalizat cu prioritate asupra nuvelelor Moara cu noroc (1881), Padureanca (1884) si a romanului Mara (1906) pentru a puncta modernitatea operei lui Ioan Slavici . Dar, inainte de a incredinta hartiei rezultatele recitirilor noastre, e oportuna o sumara trecere in revista a procesului de receptare critica a operei slaviciene.
Pentru aceasta operatiune ne-am folosit de antologia critica Ioan Slavici interpretat de intocmita de Constantin Mohanu.