Vertebre romanesti. Marturii ale rezistentei anticomuniste

Autor:
Vertebre romanesti. Marturii ale rezistentei anticomuniste - I. Catalui, A. Cristodulo, V. Mitric-Ciupe - EIKON
Detalii:
Unei plagi precum comunismul, nici daca am discuta un secol fara intrerupere nu i-am epuiza esenta. Cauza nu sta atit in amploarea lui, pina intr-atit de indubitabila ca nici o alta catastrofa ideologica nu-i poate…

75

LEI
In Stoc
Anul aparitiei:
2020
ISBN:
9786064903501
Recenzii
5/5

Recenzia noastra

Cartea „Vertebre românești. Marturii ale rezistenței anticomuniste” scrisă de I. Catalui este ca o fereastră sinceră și dureroasă în sufletul celor care au trăit și au încăruit cu moarte și teroare sub regimul comunist. Autorul nu se mulțumește să ofere doar un tablou istoric, ci se aventurează adesea în reflecții personale, în încercarea de a înțelege rădăcinile răului comunist și efectele sale adânci asupra societății noastre. Împinși de o pasiune aproape doctrinară, cei trei autori – Catalui, Cristodulo și Mitric-Ciupe – adună povești, mărturii, documente și amintiri ale celor care au fost privați de libertate pentru simplisticul fapt că au avut curajul să gângurească adevărul sau doar să fie diferiți. Ce mi se pare cu adevărat impresionant în această carte e gustul acela amețitor de rău, de cruzime, dar și de curaj neînfricat al martirilor. E ca și cum ai simți mirosul acelor închisoare comuniste, trăind din plin zbuciumul lor interior, dar și speranța lor care refuză să moară. Cartea nu trece cu vederea aspectele cele mai întunecate, de la deportări, la teroare psihologică, la ucideri și execuții socante, toate prezentate cu o acuratețe aproape documentară. Însă, chiar mai mult decât atât, ceea ce te face să rămâi în urmă cu gândurile e modul în care autori încearcă să păstreze această memorie vie, să nu lase ca uitarea să acopere aceste suferințe. De multe ori, povestirile devin o critică subtilă la adresa „normalității” unei Europe care păstrează încă, după atâtea decenii, urme de comunism în mentalitate sau în gesturi. Exemplul lui Juncker și gestul de a inaugura statuia lui Marx e pentru ei un simbol al acestei ignoranțe sau, mai rău, al complicității tacite cu retorica bolșevică. Cartea ne provoacă, ne pune față în față cu întrebarea dacă am putea înțelege într-adevăr în întregime suferința acelor oameni și, mai ales, dacă ne-am putea ridica împotriva unei mentalități veninoase care insistă să ne nege sufletul. Ce mi-a rămas cel mai mult în suflet după citirea acestei cărți e ideea că răul extrem își are rădăcinile într-o negare a sufletului, a divinității și a valorilor umane. În plus, auzim mereu vorbind despre victimele comunismului, dar puțini sunt cei care își dau seama cât de ușor putem ajunge și noi acolo, dacă ne lăsăm ademeniți de egalitarismul exagerat, de utopia unei lumi fără diferențe, fără valori, fără credință. În final, această lucrare pare să spună doar atât: să nu uităm, pentru că uitarea e cea mai mare amenințare a libertății și a demnității noastre. O carte pentru cei care vor să înțeleagă, să nu uite și, cel mai important, să nu repete greșelile trecutului.

Vertebre romanesti. Marturii ale rezistentei anticomuniste
de

Descriere

Unei plagi precum comunismul, nici daca am discuta un secol fara intrerupere nu i-am epuiza esenta. Cauza nu sta atit in amploarea lui, pina intr-atit de indubitabila ca nici o alta catastrofa ideologica nu-i poate face concurenta, cit in radacina lui metafizica.
E poate cea mai adinca intelegere a comunismului aceea de a intui ca in spatele lozincilor egalitariste cu care a devastat jumatate de planeta, se ascunde un rau de origine neomeneasca. Raul acesta e o vointa malefica pina intr-atit de subtila incit incercarea de a o pune in seama omului e sortita esecului.
Nici un om, oricit de istet ar fi, nu ar putea scorni o momeala atit de apetisanta ca pleasca egalitarismului scutit de exploatari si instrainari.Ce spun poate suna a fantasmagorie spaimoasa ivita dintr-o minte atinsa de fobie mistica, dar dupa ani de-a lungul carora am urmarit flagelul marxist, am ajuns la o concluzie dureroasa: dereglarea mintii celor care sunt infestati de microbul marxist e atit de profunda, ca sursa lui depaseste putinta omeneasca de a-l combate. Daca credeti ca bat cimpii, amintiti-va de gestul lui Jean Claude Juncker de a inaugura in 2018, la Trier, statuia lui Marx.
Un asemenea gest nu poate fi calificat in termeni de gindire normala, e cum ai vrea sa descrii miasma unei latrine cu ajutorul notelor din gama muzicala. Cind in Uniunea Europeana un ipochimen ca Juncker e manevrat ca o marioneta careia i se dicteaza nu doar ce sa spuna, dar mai ales tonul cordial cu care trebuie sa tamaieze amintirea unui ideolog criminal, intr-o asemenea Uniune, plaga comunista nu apartine trecutului, ci se prelinge spre noi dinspre viitor.
E un alt fel de a spune ca exista ceva iremediabil demonic in miezul conceptiei comuniste: a nega sufletul din om, a-l infiera pe Dumnezeu drept o gaselnita de care popii fac uz spre a le picura credulilor otrava religiei – negarile acestea nu pot mocni decit in spiritul unei fiinte inumane. Tocmai de aceea indraznesc a rosti imposibilul: dovada ca Diavolul exista sta in perpetuarea tiparului de gindire comunist.
Oamenii, oricit de trogloditi, indobitociti sau idioti ar fi, nu ar putea sa atinga pragul unei conceptii atit de „elevate“ despre om. E nevoie de interventia unui factor inuman pentru ca elixirul egalitatii universale sa fie ingurgitat fara reactii adverse.Cei dintii care au ajuns la gindul originii diabolice a comunismului au fost detinutii politic: ei au simtit ca razboiul in care nimerisera nu era de sorginte politica, ci de factura curat spirituala.
Lupta lor nu privea ierarhia sociala sau regimul administrativ din tara, ci inaltimea sufletelor lor. Ceea ce se urmarea nu era instaurarea efemera a unei dictaturi, ci sleirea principiului interior al entuziasmului din om: credinta in suflet si in existenta unui empireu unde el ajunge dupa moarte.
De la Platon incoace, adevarul acesta elementar e sursa demnitatii din noi, si orice doctrina ateista a cautat sa-l surpe facind uz de felurite mijloace. Iar daca astazi suntem martorii unei recrudescente a marxismului, este pentru ca ideea ca nu avem suflet a incetat sa mai fie o butada malitioasa, ci a devenit o convingere.
Oamenii sunt convinsi ca nu au suflet, si de aici tot marasmul. Restul – tirade inutile menite a justifica un gol, golul celui care se priveste pe sine drept o bucata de materie in evolutie, in care creierul secreta tot: gindire, suflet si constiinta.Nuantele acestea mi-au venit in minte citind cartea semnata de I.
Catalui, A. Cristodulo si V.
Mitric-Ciupe: in paginile ei gasim nu doar harta impartita pe tari a plagii comuniste, dar mai ales intilnim oameni a caror credinta nu a incetat. Paul Goma sau Hans Bergel sunt doi dintre ei.
Acribia autorilor are drept rezultat un tablou amanuntit al pecinginei comuniste: de la deportari la inchisori, de la executii la domicilii obligatorii, nimic nu e lasat pe dinafara. In final ramii cu gustul celui care a fost silit sa manince o broasca vie.
Tresaririle agonice ale animalului i-au ramas pe limba, drept marturie a zbaterii vitale. Asa si cu inchisorile comuniste: urmaresti zbaterea vitala a unor martiri care nu si-au ipotecat sufletele de dragul scaparii de suferinta.
Ca intotdeauna cind citesti o carte despre victimele comunismului, te intrebi cit de mult ai fi putut tu insuti sa induri din chinurile lor. Raspunsul nu poate fi decit complezent, ocolind detaliul stinjenitor ca, de vreme ce nu ai fost pus in situatia lor, nu poti sti cit iti poate pielea.
In schimb, poti altceva: sa-i privesti cu atentie pe contemporani spre a detecta de timpuriu simptomele gindirii marxiste: ateism, repudierea sufletului si incrincenarea misionara de a impune egalitatea cu orice pret. Egalitatea de avere, de gindire, de sex, de traditie, de interpretare a trecutului.
Insilor la care vedeti aceste simptome trebuie sa le spuneti atit: Vade retro! Iar daca nu va vor asculta, dati-le aceasta carte.
Poate se vor dumiri intr-un tirziu la ce consecinte poate duce conceptia neomarxista a celor carora Juncker le-a cintat in struna cind, in mai 2018, a savirsit gestul ofensator, ireparabil sub unghi moral, de a dezveli statuia unui criminal, intr-o Europa in care tari intregi au suferit decenii la rind efectele maligne al gindirii egalitariste. – Sorin Lavric

Vertebre romanesti. Marturii ale rezistentei anticomuniste
de

Ar putea să îți placă și…

Exit mobile version