When you start reading "Zilele abandonului" by Elena Ferrante, te pătrunde o senzație de durere și introspecție profundă, ca și cum ai fi invitat într-un univers plin de suferință, dar și de fiecare dată, de o luptă pentru speranță. Cartea ne poartă în viața Olgai, o femeie aparent obișnuită, dar plină de zbateri interioare. Olga, după ce își pierde soțul, pare să se scufunde tot mai adânc într-un hău de tristete, furie și confuzie, încercând să înțeleagă de ce totul s-a sfârșit atât de brusc. E un personaj complex, care ne face să ne gândim: și noi am fi putut ajunge aici, în momentele cele mai grele ale vieții noastre.
Ferrante scrie cu o sinceritate brută, fără vreun aiur discurs literar, ci cu o forță aproape brutală, care te face să simți fiecare emoție la intensitate maximă. Olga se agață de trecut, de amintirile din copilărie și de frânturile de fericire, în timp ce încet, dar sigur, se apropie de un punct de cotitură. Ce mi-a plăcut cel mai mult e modul în care autoarea ne arată că, deși pare imposibil, vindecarea și refacerea sunt posibile – chiar dacă drumul e plin de durere și revelații dureroase. În ciuda suferinței, Olga începe să-și regăsească o anumită anduranță, un fir de speranță că totuși poate ieși din acest iad personal.
Ce m-a impresionat e felul în care Ferrante reușește să ne facă să ne identificăm cu personajele, să simțim alături de ele. Câteodată, citind această carte, am avut impresia că Olga vorbește din gura mea sau a oricărei persoane care a trecut prin momente de despărțire dureroasă sau de criză existențială. Inima se strânge, dar în același timp, rămâi cu un sentiment cald și plin de compasiune pentru această femeie. În final, "Zilele abandonului" devine o poveste despre pierdere, dar mai ales despre puterea de a merge mai departe, despre acceptare și despre renaștere, chiar dacă drumul nu e deloc ușor.
Elena Ferrante nu scrie doar o carte despre suferință, ci despre învățarea de a trăi cu ea și despre cum găsești acea latură de curaj în tine pentru a merge mai departe. E o carte care te face să te gândești la propriile tale zile de abandon, la întrebările nerezolvate și la modul în care trăim și iubim. În final, rămâi cu o senzație de greutate, dar și de speranță că, într-un mod sau altul, viața e mai puternică decât orice durere. O poveste sinceră, profundă și plină de emoție, care te impinge spre introspecție și te lăsa să te întrebi: până unde poți merge după ce totul s-a sfârșit? În mod clar, Ferrante știe să te facă să pui această întrebare fără să-ți dai seama.
Aceasta carte face parte din colectia Anansi Contemporan . Candva scriitoare aspiranta, Olga a renuntat la ambitiile ei literare, dedicandu-se casniciei si cresterii copiilor.
Cand e parasita de sotul ei, Mario, se refugiaza in propria nefericire si descrie zilele care au urmat plecarii lui ca pe un iad personal. Are treizeci si opt de ani, doi copii si un caine-lup de care trebuie sa aiba grija in continuare, desi i se pare ca viata s-a sfarsit.
Treptat, Olga se desprinde dureros de realitate, facand o obsesie din a intelege de ce sotul ei a incetat s-o iubeasca si a lasat-o in urma pentru o femeie mult mai tanara, dupa cincisprezece ani de casnicie. Furia, ratacirea, dezorientarea, sentimentul de gol, senzatia de sfartecare a familiei si abandonul de sine pun stapanire pe eroina Elenei Ferrante, care, incetul cu incetul, simte ca pierde contactul cu viata reala.
In plus, e bantuita de o amintire din copilarie care o aduce in pragul nebuniei – amintirea unei femei care, dupa ce a fost parasita de sot, a hotarat sa-si puna capat zilelor. Bestseller in Italia timp de aproape un an, Zilele abandonului descrie incercarea unei femei parasite de a gasi, dupa luni de furie, indoieli, autocompatimire si disperare, o cale de a-si depasi suferinta si de a-si construi o noua viata.
Inca de la aparitia romanului Prietena mea geniala, care deschide Tetralogia Napolitana , faima Elenei Ferrante a crescut enorm, transformandu-se in asa-numita „Febra Ferrante”. Este considerata una dintre autoarele contemporane cele mai convingatoare, o stilista desavarsita, cu o intuitie artistica iesita din comun, care a castigat admiratia mai multor scriitori celebri – Jhumpa Lahiri , Elizabeth Strout , Claire Messud – si a unor critici importanti: James Wood , John Freeman , Eugenia Williamson etc.
Dar, fara indoiala, primirea cea mai calduroasa a avut-o din partea cititorilor, care au descoperit o autoare ce vorbeste intr-un stil plin de frumusete si forta despre sentimentul de apartenenta la un loc, despre relatiile umane, dragoste, familie si prietenie. Zilele abandonului a fost ecranizat de Roberto Faenza in 2005, cu Margherita Buy, Luca Zingaretti si Goran Bregovic in rolurile principale, filmul fiind nominalizat la Leul de Aur in cadrul Festivalului de Film de la Venetia .
La Grupul editorial Trei au aparut toate volumele Tetralogiei Napolitana : Prietena mea geniala , Povestea noului nume , Cei care pleaca si cei ce raman si Povestea fetitei pierdute , romanele Fiica ascunsa si Iubire amara , precum si cartea pentru copii Noaptea pe plaja . Povestea fetitei pierdute a fost nominalizata la Man Booker Prize (2016) si a primit Medalia de Aur pentru fictiune in cadrul Independent Publisher Book Awards (2016).
Prietena mea geniala , primul roman din Tetralogia Napolitana , a fost ecranizat de HBO sub forma unui mini-serial. Un roman sobru, fara sentimentalisme, plin de pasaje scrise cu o intensitate ametitoare.
Ferrante isi da masura talentului in descrierea obsesiilor ineluctabile care alcatuiesc peisajele noastre mentale. – La Stampa Ferrante descrie in detaliu microcosmosul personal al unei femei abandonate, drumul sinuos catre Acceptare si urmele dureroase ale trecerii timpului.
– El Mundo Una dintre cele mai mari scriitoare din Italia ultimilor ani. – Corriere della Sera Nimic din ce citesti despre cartile Elenei Ferrante nu te pregateste pentru ferocitatea scrisului ei.
-The New York Times O capodopera! Fascinatia romanului rezida in inteligenta necrutatoare a vocii sale narative.
– The Philadelphia Inquirer Traducere din limba italiana de Cerasela Barbone.