Ordine si Haos. Mit si magie in cultura traditionala romaneasca, de: Andrei Oisteanu
„Pornind de la un numar mare de motive mitice diferite, am incercat sa delimitez coordonatele unui
model de gindire arhetipala, pe care l-am numit conventional «Ordine si Haos». Pentru mentalitatea
mitica, Haosul nu dispare o data cu actul cosmogenezei. Tot asa cum toate elementele Cosmosului
preexista, in stare virtuala si latenta, in materia Haosului precosmogonic, acesta din urma
supravietuieste in chiar structura Cosmosului. Boala, moartea, furtuna, seceta, eclipsa,
cutremurul, invazia inamicilor etc. sint receptate ca ipostaze ale Haosului, care disturba ordinea
cosmica. Principiul Haosului isi revendica drepturile si primatul. El incearca sa readuca lumea in
starea haotica initiala, precosmogonica. Universul (sau orice microunivers: corpul, casa, satul
etc.) este vazut ca fiind intr-un echilibru labil, oscilind mereu intre starea de Haos si cea de
Cosmos. In societatile arhaice si traditionale, omul nu se comporta ca un spectator pasiv la acest
«spectacol cosmic», ci participa activ, cu mijloace mito-rituale, la regenerarea Cosmosului uzat si
la restabilirea ordinii cosmice care este temporar, uneori ciclic, disturbata.” (Andrei Oisteanu)
Cuprins: Colinda tip „Furarea astrelor”.Motive si semnificatii mitice • Legenda romaneasca a
potopului • Dendromitologie romaneasca. Paltinul • Balaurul si solomonarul. Termenii unei ecuatii
mitice arhetipale • Labirintul. Un monstru arhitectonic • Folclorul copiilor. Reminiscente
Magico-rituale • Narcotice si halucinogene la geto-daci si romani. Utilizarea magico-rituala a
plantelor psihotrope • Graiul ingerilor • Antropologia locuirii traditionale
Caracteristici
Titlu:
Ordine si Haos. Mit si magie in cultura traditionala...
Autor:
Andrei Oisteanu
Editura:
Polirom
Colectia:
Categoria cartii:
Istorie
Tradus de:
An aparitie:
2004
Numar pagini:
456
Format:
145 x 225 mm
Comentarii la Ordine si Haos. Mit si magie in cultura traditionala romaneasca
Pentru a lasa un comentariu trebuie sa fiti logat.